Divadelníci, kterým se nelíbí dotační politika města, si chtějí stěžovat u Evropské komise

Brno - K válce o dotace pro malá a amatérská divadla, která podle jejich protagonistů dostávají od města naprosto mizivou podporu, se po Praze schyluje i v Brně. Václav Dvořák z Absolutního divadla šel se svou nespokojeností dokonce tak daleko, že podal podnět k prošetření dotační politiky města Brna Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Tvrdí přitom, že i ostatní „malá“ divadla nemají příležitost k rovné soutěži se čtyřmi velkými divadly, která město podporuje.

„Chci, aby tuto neúnosnou situaci prošetřil úřad, který se má těmito otázkami zabývat. A pokud neuspějeme u antimonopolního úřadu, podáme stížnost v Evropské komisi. Z dlouhodobého hlediska je tento stav neudržitelný. Chceme, aby zde bylo přirozené konkurenční prostředí, v němž by mohli nové kulturní subjekty vznikat a tvořit,“ vysvětluje své kroky Václav Dvořák z brněnského Absolutního divadla. Obhajuje svůj postoj výčtem rozdělených financí, které jsou k dispozici ve Zprávě o činnosti statutárního města Brna za rok 2008.

Národní divadlo Brno, Městské divadlo Brno, Centrum experimántálního divadla a Loutkové divadlo Radost dostaly podle něj téměř půj miliardy a na všechny ostatní, včetně folklorních soborů, kapel a galerií zbylo jen dvanáct milionů. „Pokud to převedu na občana, trápí mě fakt, že návštěvníci Národního divadla dostanou v průměru tisíc korun na vstupenku a návštěvníci Divadla Líšeň jen dvacet korun. V přepočtu získaných dotací na vstupenku je možné to tak brát. Jsou snad Brňáné navštěvující Národní divadlo lepšími lidmi?“ Ptá se Dvořák.

Brněnský náměstek pro kulturu Daniel Rychnovský je přesvědčen, že se stávajícím systémem rozdělování peněz se nedá nic dělat. Muselo by podle něj dojít ke změně divadelního zákona. „Do té doby jsme svázáni a nemáme šanci s tím pohnout, navíc je krize, máme o deset procent nižší příjmy a my jsme, že jsme rádi. Musíme velmi opatrně rozhodovat,“ vysvětlil Rychnovský.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se podnětem zabývá a navrhl Dvořákovi osobní jednání. Podle Dvořáka však není on sám jediný, kdo je se situací v přidělování peněz malým kulturním subjektům nespokojený. „Mluvím za devět dalších organizací, které jsou dlouhodobě nespokojené se systémem, jak se peníze rozdělují,“ dodal.