Revizor si Brno zřejmě oblíbil, vrací se po čtyřech letech

Brno - Po necelých čtyřech letech přijíždí na brněnská jeviště Revizor. Ruskou klasiku Nikolaje Vasilijeviče Gogola uvede činohra Národního divadla Brno. Přitom před několika měsíci zmizel stejný kus z repertoáru Divadla Husa na provázku, kde jej v roce 2006 inscenoval Břetislav Rychlík. Na první moravské scéně se režie komedie pohostinsky ujal Ivan Rajmont, který titul přivedl na scénu už v Činoherním studiu v Ústí nad Labem.

V brněnském nastudování obsadil režisér Rajmont do hlavní role revizora Ivana Chlestakova excentrického hudebního skladatele, dramaturga a herce Martina Dohnala, jehož dnešní výkon bude bezesporu patřit k nejsledovanějším. Dohnal herecky zrál v brněnském Hadivadle, zářil především v inscenaci Arnošta Goldflama Lidská tragikomedie. Sám považuje výzvu zahrát si „revizora“ za vrchol své dosavadní herecké kariéry.

Gogolovův Revizor patří léta k veseloherním pilířům repertoárových divadel. Jednoduchá zápletka na způsob ruské comedie della arte, kdy do zapadlé vesnice daleko nejen od Moskvy a Petrohradu, ale i gubernátorského paláce, přijíždí programový outsider Chlestakov, kterého místní v groteskní zápletce zamění za revizora, zaručeně baví a opakovaně překvapuje svoji aktuálností. „Je to stará hra ve starém kabátě, ale zároveň úžasně současná, geniálně odhaluje důvody, které k určitým jevům vedou, je to přitažlivé,“ shrnuje důvody, proč po Revizorovi sáhl divadelní režisér Ivan Rajmont.

Reportáž Lei Surovcové (zdroj: ČT24)

Revizora napsal Gogol ve svých šestadvaceti letech a zajistil si tak nesmrtelnost na světových jevištích i desítky let po své smrti. Činohra Národního divadla, která o sobě často prohlašuje, že jejím úkolem je být velkou scénou pro nejrozmanitější publikum, určitě nemířila vedle, když nasadila titul, který v dobrém nastudování obvykle bez problémů plní hlediště od Tokia po Paříž. Konečně, případné se zdá být i načasování do současného předvolebního období. Ačkoliv hra bezpochyby není o nějaké konkrétní politické situaci, gogolovské „nastavování zrcadla“ může nadzvednout nejednoho lobbistu, tajemníka či funkcionáře na libovolném stranickém sekretariátě. Ale jestli na divadle něco funguje, se ukáže až přijdou diváci. Na verdikt, jestli do Brna po čtyřech letech přijel pravý či falešný Revizor, si budeme muset pár opon počkat.

Vydáno pod