Nebojte se matematiky. Láká VUT brněnské středoškoláky

Brno- Vysoké učení technické v Brně (VUT) chce prostřednictvím atraktivních pokusů a zajímavých zážitků přilákat školáky ke studiu elektrotechnických oborů. Na projekty pro zvýšení zájmu studentů škola získala 32 milionů korun z evropských fondů. Žáci vybraných středních škol díky tomu poznali práci na skutečných projektech pro průmysl a měli možnost nahlédnout do laboratoří VUT.

Celkem 25 škol získalo od VUT špičkové elektrotechnické výukové pracoviště celkem za čtyři a půl milionu korun. „Hledáme způsob, jak nabídnout středoškolské mládeži studium technických oborů. Musíme studenty přimět k tomu, aby svůj talent zaměřili právě na elektrotechniku,“ uvedl docent fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Pavel Kaláb.                            

Elektrotechnické firmy podle představitelů VUT stále hledají zaměstnance. „Elektrotechnika je všude, ve všech oborech a všichni absolventi mají nekonečné uplatnění do budoucna,“ uvedl Kaláb. Brněnská technika se podle něj musí obracet nejen na středoškoláky, ale už na dvanáctileté či třináctileté žáky. Právě tehdy se prý školáci často rozhodují o budoucím studijním zaměření.

Vysokoškolští učitelé technických oborů často kritizují úroveň výuky matematiky a fyziky na nižších stupních škol. Součástí projektů VUT je proto také působení na učitele. Brněnská technika uspořádala několik odborných přednášek a třídenní tvůrčí dílnu zaměřenou na multimediální podporu výuky odborných předmětů. Na VUT vznikl také samostatný Institut experimentálních technologií, který má nahradit chybějící článek mezi vzděláním a průmyslem.

Více praxe už na škole

Další projekt Vysokého učení technického, který má také podpořit rozšiřování technického vzdělání české populace směřuje k vlastním studentům. Hlavním argumentem pro studium fyziky a techniky má být zejména stoprocentní jistota uplatnění v průmyslu ihned po škole. VUT začalo úzce spolupracovat s několika významnými společnostmi, které se zabývají výrobou, prodejem a také vývojem moderních technologií. Vedoucí pracovníci VUT začali zadávat diplomové práce studentům přímo na zakázku těchto firem. Společnosti studentovi, který projekt zpracovává nabídnou adekvátní pracovní prostředí a hradí nejen použité materiály pro zkoumání a testování, ale také zčásti i plat tomuto vyslanému zástupci vysoké školy. „Student je tak vychováván k úplné a plné zodpovědnosti tím, že na tom projektu řeší témata, která jsou plně zadána se všemi nároky na utajení a způsob řešení. Získává poté možnost posléze nastoupit do toho podniku s nulovou zaškolovací dobou, která v jiném případě trvá jeden až dva roky“ vysvětluje výhody nového postupu Pavel Fiala, ředitel Institutu experimentálních technologií z fakulty elektrotechniky.