Igelitky, pet-lahve, kartony aneb netradiční módní přehlídka na pomoc zneužívaných k práci

Brno - Na náměstí Svobody byla k vidění netradiční módní přehlídka. Studenti z Gymnázia P. Křižkovského představili své modely z netradičních materiálů jako jsou pet láhve, igelitky, králičí pletivo a kartony. Přehlídka měla upozornit na zneužívání lidské práce v asijských textilních továrnách. Nejhůře jsou na tom děti, které jsou pro levnou práci zneužívány pravidelně, živoří v nelidských podmínkách a za naprosto mizernou mzdu. Podnět k uspořádání přehlídky vzešel od studentů po zhlédnutí filmu společnosti pro Fair Trade s názvem „Ušili to na nás!“

Na módním molu byly k vidění modely s názvem „Noc v Bangladéši“ z černých odpadních pytlů, šaty z bublinkové fólie s podtitulem „Den bez klimatizace“ nebo baletní šaty z igelitových tašek s logy společností připomínající utrpení dětí „Labutí píseň bangladéšské dívky.“

Společnost pro Fair Trade

Společnost pro Fair Trade je nevládní nezisková organizace, která se zabývá podporou a propagaci „férového obchodu“ jako účinného nástroje k prosazování udržitelného rozvoje v zemích třetího světa. Pod značkou NaZemi provozuje síť obchodů a prodejních míst produktů, u nichž se společnost zaručuje, že zisk z prodeje se dostane až k samotnému výrobci v rozvojových zemích.

tisková mluvčí Fair Trade Gabriela Štěpánová o akci (zdroj: ČT24)

„Oslovili jsme studenty ze středních škol, kteří by se chtěli do akce zapojit a právě studenti s uměleckoou profilací z gymnázia P. Křížkovského vytvořili modely, které upozorňovaly na otřesné podmínky v asijských továrnách,“ uvedla mluvčí Fair Trade Gabriela Štěpánková.

Módní přehlídka spadá pod kampaň Ušili to na nás!, kterou organizuje společnost Fair Trade. Součástí kampaně je i „průzkum trhu“, kdy bylo formou otevřeného dopisu obesláno 114 oděvních firem působících v České republice. Z odpovědí je zřejmé, že žádná z firem nevolí nezávislé kontroly, které by podmínky v asijských továrnách kontrolovaly.

„Firmy se vždy ohlásí, pokud jdou na kontrolu. Tím pádem naleznou to, co vidět chtějí, protože továrny mají čas se připravit. Jedná se především o formu dvojích papírů, spuštění pitné vody nebo třeba otevření toalet,“ dodala Štěpánková.