V pověstné Farinově zatáčce na starém Masarykově okruhu vyroste památník

Brno - Automobilové závody jsou s Brnem spjaty už od roku 1930, kdy se tudy poprvé prohnala závodní auta. Proslulou zákrutou starého Masarykova okruhu je Farinova zatáčka, pojmenovaná po jezdci Guiseppe Farinovi, který tady se svým autem vylétl z tratě a zabil dva diváky. Na tomto místě vyroste památník připomínající historii dnes už nepoužívané trati.

Historii Farinovy zatáčky popisuje jeden z pamětníků Jiří Řezáč: „Mnoho lidí se dnes domnívá, že tady slavný jezdec Guiseppe Farina zemřel. To ale není pravda. V zatáčce vylétl z tratě. Nehodu nepřežili dva diváci a mnoho jich bylo zraněno.“ Po tragické události se pro místo vžilo označení Farinova zatáčka. Stala se jednou z nejznámějších zákrut okruhu, i kvůli několika dalším nehodám.

Občanské sdružení Větrník Brno bojovalo o památník více než rok

Rozhovor s Jiřím Řezáčem z občanského sdružení Větrník Brno (zdroj: ČT24)

Bohatou historii starého Masarykova okruhu v letech 1949 až 1986 chce občanské sdružení Větrník Brno připomenout stavbou památníku právě v této zatáčce. Od loňského roku bojovalo s úředníky kvůli mnoha povolením. „Jednalo se o povolení ze stavebních, finančních a majetkových odborů,“ popsal průběh jednání Řezáč.

Všechny potřebné dokumenty jsou už vyřízeny a sdružení dokonce získalo od města dotaci. „Farinova zatáčka má pro Brno důležitý význam stejně jako okruh samotný. Dotaci ve výši 70 tisíc jsme proto v městském zastupitelstvu odsouhlasili,“ potvrdil náměstek primátora Daniel Rychnovský. Dotace nepokryje veškeré náklady, a tak nadšení fanoušci historie sáhnou pro peníze i do vlastní kapsy. Zatím do projektu vložili úspory ve výši 20 tisíc korun.

Členové sdružení Větrník Brno teď čekají na jediné. Na konečnou podobu žulového kvádru, kterou ovlivní to, jak se kámen podaří vyloupnout ze skály. Památník by měl ve Farinově zatáčce stát za několik týdnů.

První závody automobilů se v Brně konaly už 28. září 1930, tehdy okruh vedoucí městskými části Žebětín, Kohoutovice, Bosonohy a Nový Lískovec měřil 30 kilometrů. Vzorem trati byl německý okruh Nürburgring. Délka okruhu se vzhledem k velkému množství nehod jezdců neustále zkracovala, mimo jiné byl zrušen průjezd Kohoutovickým údolím. Neustálé zrychlování aut a vyšší požadavky na zajištění bezpečnosti jezdců i diváků vedli v polovině 80. let k rozhodnutí postavit nový okruh. Poslední závody se na staré trati jely v roce 1985.