„Motor“ elektromobilu vydrží milion kilometrů. Stačí jen nabít

Brno - Na první pohled vypadá jako jakýkoli jiný Superb od Škodovky. Přestože jeho karoserie vznikla v Mladé Boleslavi, pod kapotou mu namísto spalovacího motoru bije elektrické srdce. Studii elektromobilu Superbel představilo Vysoké učení technické v Brně a premiéru si odbyl v rámci brněnského veletrhu Autosalon. Za vznikem vozu stojí přibližně desetičlenný tým pod vedením Jaromíra Marušince z Centra výpočetních a informačních služeb.

„Na začátku mě a jednoho kolegu ze škodovky napadlo, že bychom mohli postavit elektromobil a Škodovka se nabídla, že by nám dala jakékoli vozidlo, tak jsme si vzali Superb, aby ten dar byl co největší,“ vysvětlil Marušinec.

Přestavba vozu trvala přibližně rok a výrazně se na ní podílela také firma EVC Group, která už vytvořila elektrické vozidlo na platformě Škody Roomster. Spalovací agregát nahradil elektromotor a prostory pod přední kapotou, místo nádrže a rezervního kola obsadily akumulátory. Ty zajistí dojezd elektromobilu až 200 kilometrů při plném nabití.

Reportáž Petra Kotrly (zdroj: ČT24)

„V současné době tam máme 95 článků a bylo by možné ten počet zvýšit až na 120-130 článků, aby se dojezd zvýšil na 250-300km,“ vypočetl možnosti vozu Marušinec. To by však výrazně zvýšilo hmotnost vozu, která nakonec zůstala zachována, protože se podařilo vyjmout nepotřebné součástky o zhruba stejné váze.

Jan Fiala z občanského sdružení Elektromobily, které je organizací příznivců a majitelů elektromobilů v České republice dodal: „Nejhorší na vestavbě akumulátorů je vždy otázka kam je umístit. Pokud by se dělal elektromobil nový, je to snazší, tam už se samozřejmě s tím počítá v koncepci podvozku. Lze tak postavit elektromobil s dojezdem i 400 – 500 kilometrů. Záleží ale, co zákazník od auta očekává, protože cena je pak úměrně vyšší.“

V případě studie Superbel se částka za baterie pohybuje okolo 400 tisíc korun. „Prvotní náklady jsou vyšší, ale dostanou se časem zpět k tomu zákazníkovi, elektroauta mají nesrovnatelně vyšší životnost než ta se spalovacím motorem,“ pokračoval ve vysvětlování Fiala.

Elektrický Superb dosahuje rychlosti až 160 km/h, takže by si ani na dálnici neměl utrhnout ostudu ve srovnání s klasickými vozy. Naopak oproti nim se může pochlubit dalšími plusy. „Hlavní výhoda je v levném provozu, přibližně 50 korun na 100 kilometrů maximálně, také nízký servis, v podstatě to vozidlo nepotřebuje nic jiného než měnit pneumatiky. A samozřejmě vozidlo nesmrdí ani doma v garáži,“ vyjmenoval přednosti Marušinec.

Na dotaz, jestli si na euto – jak elektromobily jejich příznivci přezdívají – zvykne každý, odpověděl: „Pro uživatele by se provoz měl lišit jen tak, že místo zastávky na benzinové stanici se auto zasune na noc do zásuvky nabíjecí stanice. Těch je v současné době v České republice přes 130, jedna z nich byla dokonce nedávno zprovozněna v brněnském nákupním centru Vaňkovka. “Dá se tam pohodlně zaparkovat a zdarma po dobu nákupů nabíjet, což je v podstatě ideální varianta," vysvětluje Fiala.

Limuzína do zásuvky od brněnských odborníků se zatím zřejmě nedočká sériové výroby, ale oni sami věří, že by se mohla dostat k zájemcům v menší kusové produkci. A také, že přesvědčí skeptiky, že elektromobily mají budoucnost i smysl.

  • Elektromobil autor: ČT brno, zdroj: ČT brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1723/172289.jpg
  • Elektromobil autor: ČT brno, zdroj: ČT brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1723/172284.jpg
  • Detail motoru elektromobilu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1635/163446.jpg
Vydáno pod