Plánovaný cyklokoridor Brno – Blansko je v nedohlednu, obce si zatím staví jen úseky

Brno - V okolí hlavního tahu z Brna na Svitavy, dopravou zatížené silnice I/43, vznikla další cyklostezka. Dvoukilometrová trasa mezi Lipůvkou a Katany, která byla zkolaudována před několika dny, má hlavně chránit místní cyklisty i chodce. V oblasti už díky iniciativě obcí vzniklo několik podobných cykloúseků, podle odborníků to ale nestačí. Problém by mohla vyřešit vize Jihomoravského kraje na vybudování cyklokoridoru na trase Brno – Blansko. Ten ale blokuje neustále odsouvaná stavba rychlostní silnice R43.

"Nová cyklostezka, i když je dlouhá jen dva kilometry, je pro nás nesmírně důležitou stavbou. Lipůvka a Lažany jsou historicky propojené a silnice I/43 způsobila, že se tady nedá projít, ani projet na kole, ale projede tady 25 tisíc aut denně!“ vysvětlil starosta Lažan, Vlastislav Hemzal (nez.).

"Určitě je to úleva, protože já tady celkem často jezdím, a když se podíváte na tuhle silnici z Brna na Svitavy, tak je to hrozná frekvence, vážně je to nebezpečné,“ řekl místní vášnivý cyklista Jaroslav Kolář.

Na dvoukilometrovou stezku téměř za tři miliony korun, složily obce peníze z dotací  Evropské unie a kraje. Starostové Lipůvky a Lažan doufají, že do budoucna cyklostezku napojí na nedalekou Kuřim. Ta zase před časem vybudovala cyklotrasu do sousedních Malhostovic. Podle odborníků ale chybí v okolí nebezpečné silnice I/43 jednotná koncepce.

"Cyklostezek v téhle oblasti je pořád málo, řekl bych dokonce zoufale málo. Jeden důvod je samozřejmě finanční a za druhé, podle mého názoru, politici ještě nepochopili, že ty cyklostezky můžou být zcela zásadním zdrojem příjmů,“ okomentoval situaci geograf a autor studie na řešení cyklostezek v oblasti Jan Harmata.

Kvůli frekventované silnici I/43 začnou v polovině srpna budovat cyklostezku také výš na sever, v Letovicích. Asi kilometr a půl dlouhou trasu, která povede do Svitávky, chce město otevřít na konci září. Tato cyklostezka ale nemá sloužit jen pro bezpečné každodenní dojíždění místních. Má být i kouskem do náročné skládačky – zmíněného cyklokoridoru na trase Brno – Blansko a případně i dál na sever, na kterém pracuje Jihomoravský krajský úřad už od roku 2007.

"Není pravda, že těch cyklostezek je málo. Konkrétně na této trase se budují jednotlivé úseky, komplexní záležitost bude věcí rekonstrukce rychlostní silnice R43. Vše záleží na dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic,“ vysvětlil Václav Božek (ČSSD), náměstek jihomoravského hejtmana.

Dohoda je ale v nedohlednu. A nad projektem visí, podle Jana Harmaty, další otazníky.

"Je tam řada míst, která jsou těžko řešitelná, například místo mezi rozcestím Pod novým hradem a Blanskem, kde vede silnice II. třídy. Tam v budoucnu místní terén dovolí cyklostezku jen hodně těžko vybudovat,“ dodal Harmata.

Blansko už proto dostalo půlmilionovou dotaci na přípravu projektu, který by měl problém řešit. Milovníci cykloturistiky si ale budou muset ještě počkat.

Jan Harmata, geograf, o vizi na vybudování cyklokoridoru na trase Brno-Blansko (zdroj: ČT24)
Vydáno pod