Investor postaví v kampusu koleje

Brno - Přesně za měsíc Masarykova univerzita slavnostně otevře dostavěný kampus v Brně-Bohunicích. Tisíce studentů a pracovníků univerzity tam zatím budou muset každý den dojíždět. Stavba ubytovacích zařízení pro 1200 lidí už je ale na spadnutí.

V bohunickém kampusu Masarykovy univerzity teď vládnou prázdniny, každý den ho navštíví jen pár jednotlivců. Už za měsíc ho ale zaplní zhruba 5000 studentů a 1000 akademických pracovníků. Ti všichni sem zatím musí každý den dojíždět. Kampusu totiž chybí jakékoliv ubytovací zařízení. Ne nadlouho. Stavba moderních kolejí je na spadnutí. „Máme územní rozhodnutí, což je klíčový dokument, a pracujeme na dokumentaci ke stavebnímu povolení pro první etapu, právě pro to studentské bydlení,“ oznámil Karel Tuza, předseda představenstva firmy A plus, která celý kampus naprojektovala.

Počty lůžek na jednotlivých kolejích Masarykovy univerzity v Brně

  1. Klácelova                    313
  2. Komárov- Bří. Žůrků      474
  3. Komárov- Sladkého       432
  4. Komárov- Lomená         177
  5. Kounicova                   580
  6. Mánesova                   346
  7. nám. Míru                    249
  8. Veveří                          70
  9. Vinařská                    1115
  10. Tvrdého                      358

celkem                                  4108

„Od počátku to bylo plánováno tak, že toto rozvojové území pro ubytovací kapacity bude řešeno formou soukromých investorů a Masarykova univerzita sama žádné ubytovací kapacity stavět nebude,“ vysvětlila mluvčí univerzity Tereza Fojtová. Škola totiž horko těžko shání peníze na běžný provoz, nákladná byla i stavba kampusu sama o sobě. Miliardu na ubytovací zařízení už škola jednoduše nemá. „Pro investory je to ale ideální příležitost,“ komentoval situaci Tuza. „Mají totiž zaručeno, že poptávka po jejich bydlení vždy bude a jejich investice se jim vrátí.“ Stavbu několika různých budov pro zhruba 1200 ubytovaných odhaduje na tři čtvrtě až jednu miliardu korun.

S klasickým studentským bydlením to ale v kampusu nebude mít prakticky nic společného. Místo malých pokojíků s příslušenstvím na chodbě se studenti i pracovníci školy můžou těšit na byty různých velikostí - od garsonek až do 2+1. „Bydlet budou chudší studenti, bohatší studenti, doktorandi anebo dokonce pracovníci univerzity nebo létající profesoři. Musíme mít byty, ubytovací jednotky, říkejme tomu jak chceme, různých velikostí, různého komfortu,“ plánuje Tuza.

Pokud se podaří rychle vyřídit stavební povolení, mohlo by se začít stavět už příští rok. Koleje v kampusu budou na Masarykově univerzitě největší, zhruba o sto lidí předčí i komplex Vinařská.

Pro zlepšení komfortu v Bohunicích už zbude jen dořešit dopravu. Kampus i Fakultní nemocnice Brno přivádějí denně tisíce lidí, současné autobusové a trolejbusové spojení je podle města pouze provizorní. „Město chce do Bohunic protáhnout tramvajovou trať ze Starého Lískovce. Potřebnou změnu územního plánu bude za dva týdny schvalovat zastupitelstvo,“ oznámil Josef Veselý (KDU-ČSL), vedoucí dopravní komise Rady města Brna.