Ke sbírce veteránů ve Znojmě přibyly další traktory

Znojmo - Muzeum motorismu ve Znojmě má další historické přírůstky. Milovníci veteránů se tak mohou na vlastní oči podívat, jak vypadal předválečný traktor Svoboda 12, jednoválcové zetory nebo škodovky. Vedle traktorů se muzeum nově pyšní i „stabilními“ motory nebo unikátním motocyklem Torpédo z roku 1906.

Kola, automobily, motocykly, ale i olejničky a benzinové pumpy - ve znojemském Muzeu motorismu člověk najde zkrátka vše, co k motorismu patří. Když vstoupí dovnitř, ocitne se v době první republiky. Atmosféru dotvářejí figuríny nainstalované v expozici. Tu jedna zatroubí na klakson, o kousek dál zase zpoza volantu vykoukne blonďatý chlapec. „Věci sbírám už osmnáct let a muzeum jsem si otevřel před dvěma lety, protože jsem si říkal, že by bylo hezké, kdyby se na to všechno mohli lidi podívat,“ vysvětluje Jan Drozd.

Už teď je v muzeu k vidění přes tisíc exponátů starých 70 až 80 let. A stále přibývají nové. Naposled například sestava šesti traktorů, stabilní motory a mnohé další.„ Sháněl jsem je dost intenzivně dva roky po lesích a po samotách,“ zavzpomínal majitel Muzea motorismu Jan Drozd.

Majitel muzea Jan Drozd o nových exponátech (zdroj: ČT24)

Vedle samotného shánění strojů, má sběratel plno zážitků i z jejich převážení. „Jednou jsme vezli třeba dva traktory najednou a to jsme do kopců museli jet na jedničku, protože jinak se to vůbec nedalo,“ směje se majitel muzea.

Traktory už si návštěvníci mohou prohlédnout, opravené jsou zatím jen některé. Chybějící, nebo vadné součástky si Jan Drozd totiž často sám musí vyrobit. Všechny stroje jsou ale stále funkční i nejstarší Svoboda 12 z roku 1939. „Muzeum se mi opravdu líbí. Některé exponáty jsou vážně zajímavé a  vidět ty traktory i v chodu - to se nám už asi jinde nepoštěstí,“ pochvaloval si výstavu strojů návštěvník Antonín Fürst.

Chloubou sbírky je například limuzína walterlord z třicátých let nebo benzinová pumpa z roku 1920. Za současný nejcennější exponát nadšený sběratel považuje motocykl Torpédo. „Pochází z roku 1906 a je to naprostý unikát z počátků motorismu. V celé České republice existují pouze čtyři takové motorky,“ pyšní se pan Drozd.

Sběratel nezahálí a stále muzeum rozšiřuje. V nejbližší době chce dokončit opravy sklepení a umístit tam parní stroje a plynosací motory.