České dráhy zmodernizují čtyři brněnské pantografy

Praha - České dráhy plánují modernizaci čtyř elektrických pantografů řady 560 na střídavý proud, které jezdí v okolí Brna. Předpokládaná hodnota kontraktu je 240 milionů korun bez daně z přidané hodnoty. Informaci o vypsání tendru zveřejnily v Informačním systému o veřejných zakázkách. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského se vlaky dočkají nové elektrické výbavy, rozvodů vody, záchodů a osvětlení. Do kabiny strojvedoucího bude instalovaná klimatizace a cestující dostanou obnovené sedačky.

Dráhy chtějí u pantografů spojit modernizaci s generální opravou, čímž také vysvětlují navýšení ceny proti minulým létům o zhruba 20 milionů na jednotku. Podle Šťáhlavského se v minulosti takzvaná hlavní oprava dělala zvlášť.

V posledních letech modernizovala jednotlivě brněnské pantografy společnost Pars nova Šumperk. Dráhy jich mají celkem deset, z toho šest je po rekonstrukci.

Pantografy řady 560 se vyráběly sériově v letech 1970 a 1971 v závodě Vagónka Tatra Studénka. Celkem se vyrobilo 17 jednotek, které následně putovaly do lokomotivních dep v Brně a Trnavě. K vidění jsou například na lince z Brna do Letovic nebo Vyškova. Zvláštností těchto jednotek je skupinový pohon dvojkolí.

Pro Brno jsou typické stejně jako pro Prahu staré pantografy řady 451 z 60. let zvané Emilka nebo Žabotlam.

\"Tornádo\" 460.063 na nádraží v Českém Těšíně
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší