Stavbaři poslechli soud. V okolí Královopolských tunelů zastavili stroje

Brno - Stavba velkého městského okruhu, jehož nedílnou součástí jsou i Královopolské tunely, se zastavila. Důvodem podle ředitele výstavby ze společnosti OHL ŽS Vladimíra Macíka tentokrát nejsou Vánoce, ale spory ohledně stavebního povolení. Jeho platnost napadli aktivisté u soudu. Ten jim dal za pravdu a stavbu zastavil. Víc jak měsíc od vynesení rozhodnutí tak stavební ruch fakticky ustal. „Zastavili jsme všechny práce, stroje a lokality jsme oplotili,“ popsal situaci na staveništi Macík.

Stavbu zastavil „papírově“ soud už v říjnu

Na začátku ledna se podle OHL ŽS sejdou projektanti se zhotovitelem a investorem a určí, na kterých objektech je nutno pokračovat, aby nedošlo k zásadním finančním škodám. „Uděláme jen to nejnutnější a pak budeme čekat na platné stavební povolení,“ uvedl Macík.

Stavba Královopolských tunelů se zastavila (zdroj: ČT24)

OHL ŽS navíc plánuje žádat náhradu za zbytečně vynaložené náklady. „Máme nasmlouvaných spoustu strojů, například jeřáby, které teď stojí a nemůžou pracovat,“ postěžoval si šéf stavbařů, podle kterého se kvůli těmto problémům stavba může zásadně opozdit. „Může to být klidně o půl roku, když vezmete v úvahu, že teď se v teplotách nad nulou mohlo pracovat a třeba v lednu a únoru to počasí nedovolí,“ vysvětlil Vladimír Macík.

Podle Karla Štěpaníka ze sdružení Velký městský okruh není zajištěna dostatečná ochrana před hlukem pro obyvatele sídliště v okolí křižovatek ve výstavbě. „Odvolali jsme se proti vydání stavebního povolení. To ovšem ministerstvo dopravy zamítlo. Proti tomuto zamítnutí jsme podali žalobu. Soud teď po třech letech naznal, že ministerstvo udělalo chybu,“ vysvětlil před časem Štěpaník.

Stavba tunelů a navazujících mimoúrovňových křižovatek se má stát součástí velkého městského okruhu v Brně, který by měl výrazně snížit tranzitní dopravu centrem metropole. Samotná ražba tunelů skončila letos v březnu. Na tunely mají navazovat mimoúrovňové křižovatky.

Proti projektu od počátku někteří obyvatelé protestují. Už samotná ražba tunelů začala na jaře 2007 po několikaletém zpoždění. Způsobily jej jednak specifické geologické podmínky - tunely se razily do nestabilních vrstev neogenních jílů, a také protesty obyvatel okolních domů. Lidé se obávali toho, že ražba naruší statiku jejich domů.