Po trase zaniklé železnice

Kuřim/Veverská Bítýška - Když se dnes chtějí obyvatelé Veverské Bítýšky dostat do Brna, mají několik možností - použít auto, autobus, kolo nebo parník. Před sto lety tolik variant k dispozici neměli. Mohli se ale do Brna vypravit po železnici. Její zašlou slávu si mohou připomenout cyklisté jedoucí po cyklotrase č.5231 z brněnských Řečkovic přes Lelekovice a Kuřim do Veverské Bítýšky.

Podnikatelský záměr, který nevyšel

Za vznikem železnice, která v minulosti spojovala Veverskou Bítýšku a přes Kuřim vedla až do Brna, stál podnikatelský záměr. Železnice měla dopravovat nejen lidi, ale vozila také nákladní vagóny. Ty byly prioritně určeny na kaolín, který se těžil v lomu nedaleko Lažánek nad Veverskou Bítýškou. Do Bítýšky byl přepravován lanovkou, ale dále kaolín cestoval po železnici. Rozmach automobilové dopravy a hospodářská krize ale provoz železnice zastavily po pouhých 26 letech fungování. Milovníci starých železnic si ale historii trati stále připomínají. Právě v těchto dnech si výstavu věnovanou této trati můžete prohlédnout ve škole ve Veverské Bítýšce, což může být zpestření cyklovýletu v okolí Brna, nebo na stránkách Přátel železnic.

Po bývalé železnici vede cyklostezka, milovníci železnic si ji připomínají na nádraží v Kuřimi (zdroj: ČT24)

Cyklovýlet po trase zaniklé železnice můžete zahájit už v Brně-Řečkovicích, odkud vede trasa údolím proti proudu Ponávky až do Lelekovic, odkud se cestou pod Babím lomem dostanete až do Kuřimi. V údolí Ponávky můžete zavzpomínat i na jinou trať - o něco níže pod stávající dvoukolejnou železnicí směr Havlíčkův Brod, v minulosti vedla jednokolejka do Tišnova - tzv.Tišnovka. Po tělese bývalé dráhy sice nepojedete, její val je ale vedle cyklotrasy patrný. V Kuřimi nás pak cyklotrasa navede k zaniklé železnici. Tedy ne doslova, protože mezi Kuřimí a Moravskými Knínicemi, tam, kde se dříve proháněly vlaky, se dnes prohání traktory a kombajny.

Na těleso bývalé železnice najedete právě u Moravských Knínic - v místech, kudy měla vést tzv.„Hitlerova dálnice“, a pojedete po ní prakticky až do Veverské Bítýšky. Protože vlaky nemají rády velká stoupání, je i tato část cyklotrasy vhodná prakticky pro každého, snad jen s výjimkou silničních cyklistů, protože kvalitě povrchu cesty vyhoví spíše silnější pláště, které budou dostatečně tlumit nerovnosti.

Na Nádražní ulici nádraží nehledejte

Neznalým návštěvníkům Veverské Bítýšky může připadat zvláštní, že se jedna z ulic jmenuje Nádražní, když zde nestaví autobusy a koleje sem nevedou. Právě tady ale železnice z Kuřimi do Bítýšky končila. Kromě názvu ulice ji připomíná ještě jeden z řadových rodinných domků v ulici. Ten totiž na začátku minulého století sloužil jako nádražní budova.

Kam z Veverské Bítýšky?

Po dojetí do Veverské Bítýšky máte několik možností. Můžete navštívit na náměstí ve škole už zmíněnou výstavu nebo se vydat kolem Brněnské přehrady zpět do Brna. Pokud se vám ale bude zdát, že těch kilometrů bylo dnes málo, můžete se vydat třeba proti proudu Bílého potoka na Šmelcovnu a odtud zpět do Brna přes Javůrek, Veverské Knínice a Podkomorské lesy opět do Brna. V Podkomorských lesích pak rozhodně nezapomeňte navštívit Pohádku máje a také Ríšovu a Helenčinu studánku, kde se můžete osvěžit pramenitou vodou.

  • V těchto místech se trať na Tišnov a Veverskou Bítýšku rozpojovaly autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2561/256018.jpg
  • Po bývalém tělese trati vede cyklostezka autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2561/256019.jpg