Rada města Brna doporučila zdražení MHD

Brno - O zdražování městské hromadné dopravy v Brně a integrované dopravy na jižní Moravě se mluví už od minulého týdne. Poprvé se o záměru Brna dozvěděla veřejnost na jednání zastupitelstva. Plány na zvýšení ceny jízdného ale vyvolávají vlnu nevole. A to nejen ze strany opozice na brněnské radnici, ale i občanské společnosti. Otevřený dopis proti zdražování cen ve veřejné dopravě napsalo 14 občanských sdružení, nelíbí se jim, že brněnský dopravní podnik zdražuje, místo aby hledal rezervy uvnitř.

Zdražování kritizuje i opoziční TOP 09. Ta dnes dokonce přišla s tvrzením, že se jízdné zdraží už od 1. července. To představitelé Brna, kraje i dopraváků jednoznačně odmítli. Se zdražením se počítá až za půl roku. Spekulace zřejmě vyvolala skutečnost, že o zdražování má zítra navíc jednat i rada Jihomoravského kraje, která se bude zabývat cenami IDS. Oba systémy - IDS JMK i MHD v Brně - jsou totiž velmi úzce provázány. Kraj přitom zdražení dopravy navrhoval už od října, brněnští radní ale tuto variantu odmítli.

Zdražování kvůli vyšší sazbě DPH

Roční jízdné dnes v Brně stojí 4430 korun. Podle mírnější z variant má zdražit na 4750 korun, což odpovídá ceně za roční kupon v Praze. U dražší z variant má být cena v Brně dokonce ještě o 200 korun vyšší. Primátor Roman Onderka (ČSSD) už dříve řekl, že sám bude prosazovat, aby brněnské ceny nešly nad ty pražské. Argumentoval i tím, že ceny jízdného se mají zvýšit především v reakci na změny v DPH a Brno prý nemůže mírnit důsledky změn daňových zákonů. Navíc městu podle Onderky musejí zůstat peníze na investice. Ke zdražení o přibližně sedm procent se dnes přiklonili i brněnští radní. O míře zdražení budou nyní jednat s Kordisem a v září se o něm bude hlasovat v zastupitelstvu.

Občanská sdružení a iniciativy mají jiný názor. Podle nich jsou ceny za dojíždění hromadnou dopravou už nyní na hranici toho, co jsou lidé ochotni zaplatit, a kdyby vzrostly, část lidí zvolí k dojíždění auto. Zhoršilo by to už tak špatnou ekologickou situaci ve městě. Roční kvótu na počet dní, po které smí být překročeny denní limity na koncentraci prachu ovzduší, Brno letos překročilo už v únoru. „Brno se tak letos zařadilo mezi první města, jejichž občané jsou nuceni dýchat ovzduší škodlivinami znečištěné víc, než připouští platná evropská směrnice o ovzduší,“ uvedli autoři dopisu.

Ozývá se i opozice

K dřívější kritice zelených se připojila i opoziční TOP 09. „Místo důkladného auditu hospodaření a restrukturalizace dopravního podniku řeší velká koalice deficit zdražením cen jízdného,“ uvedl brněnský šéf TOP 09 a zastupitel Jaroslav Kacer. Takové řešení je podle něj „typické pro centrálně řízené ekonomiky z éry socialismu“.

Primátor Roman Onderka (ČSSD) už dřív řekl, že nepodpoří zvýšení cen nad úroveň těch pražských. Jeho první náměstek Robert Kotzian (ODS) nechtěl o tom, jak bude hlasovat, nic říct. Podstatný pro něj prý je sílící tlak, aby město zvýšilo dotaci do hromadné dopravy. „A vedení města si s tím musí poradit, může se s tím smířit, nebo zvyšovat jízdné,“ uvedl Kotzian. Ke srovnání pražské a brněnské cenové politiky se nechtěl vyjádřit s tím, že není odborník.

Hromadná doprava se v Brně zdražovala naposledy před dvěma lety, a to zhruba o pětinu. Roční předplatní kupon tehdy podražil z 3700 na 4430 korun. V Praze budou vyšší jízdné v hromadné dopravě lidé platit od července. Zdražení se však nebude týkat předplatních kuponů.