Mladé víno není jen Svatomartinské

Jižní Morava - Rok od roku rostoucí popularita Svatomartinského vína odstartovala oblibu mladých vín. A je přitom jedno, jestli se prodávají pod marketingovou značkou, nebo jako prostá mladá vína. Pod označením Svatomartinské víno lze totiž prodávat jen víno od vinařů, kteří získali povolení od Vinařského fondu. O zařazení do seznamu Svatomartinských vín se rozhoduje ode dneška.

Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jde o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouze několik týdnů, ale za tu dobu už podle odborníků stačila získat osobitý charakter. Svatomartinská vína se vyrábí pouze z pěti odrůd. Loni k nim přibyl Muškát moravský. „Velmi rychle si získal oblibu pro svou bohatou aromatičnost,“ říká ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.

Na popularitě Svatomartinského ale vydělávají i další mladá vína. Zástupci některých vinařství si svoji značku pro mladé víno zaregistrovali ještě před uvedením Svatomartinského a nechtějí se jí vzdávat. Neplatí pro ně samozřejmě termín 11. listopadu, kdy se Svatomartinské může poprvé objevit v prodeji. Jejich mladá vína už zájemci, kteří chtějí ochutnat letošní úrodu, mohou teď nakoupit ve vinotékách na jihu Moravy.

V letošním roce by se na trhu mělo objevit přes 2 miliony lahví tohoto mladého vína. Loni to bylo 1,65 milionu láhví. I to byl rekordní počet, množství vyprodukovaných lahví neustále roste. Vinařský fond začal Svatomartinské propagovat v roce 2005, tehdy moravští a čeští vinaři vyrobili 125 000 láhví. Před dvěma lety to bylo téměř desetkrát více.