Mezi Ostravou a Opavou začala stavba nové silnice

Hrabyně (Opavsko) - Mezi Ostravou a Opavou začala výstavba silnice I/11. Téměř desetikilometrový úsek mezi Krásným Polem a Mokrými Lazci bude rozšířený na čtyři až pět jízdních pruhů. Silnice se 14 mosty povede mimo obce Hrabyně a Velká Polom, kterými prochází stávající I/11. Stavba by měla skončit v roce 2012. Podle mluvčího společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava Jindřicha Vaňka za ni stát zaplatí nejméně 3,6 miliardy korun.

Příprava stavby trvala téměř deset let a dnes začala poklepem základního kamene nedaleko Hrabyně na Opavsku. Téměř desetikilometrový úsek částečně usnadní dopravu mezi Ostravskem a Opavskem, kde musejí řidiči překonávat nebezpečný Hrabyňský kopec. Stavba je součástí celkové modernizace silnice I/11, která má na severu Moravy vytvořit do roku 2015 společně s dálnicí D47 takzvaný Slezský kříž.

Celkem bude na trase 19 mostních objektů, z toho 14 mostů. Před sesuvem půdy budou silnici chránit čtyři opěrné zdi. Nedaleko Hrabyně, kde povede trasa v hlubokém zářezu, bude zeď vysoká až 16 metrů.

Nová silnice také ulehčí dopravně přetíženým obcím na stávající trase. Obyvatelé Velké Polomi na ni čekají „jako na smilování boží“, řekla starostka obce Ludmila Bubeníková. Podle ní Velkou Polomí projede denně přes 18 000 aut, z toho asi 3000 nákladních. „Je to šílený a nebezpečný provoz. Stačí malá překážka a okamžitě se začnou tvořit kilometrové kolony,“ dodala starostka.

Starostka doufá v to, že stavbu neohrozí nedostatek peněz. Podle Tomáše Čočka ze Státního fondu dopravní infrastruktury je možné získat na stavbu peníze z evropských fondů. Žádost o dotaci musí ale nejprve schválit ministerstvo dopravy. Tomuto kroku bude ještě předcházet dubnové jednání ministra dopravy s moravskoslezským hejtmanem.


Stavební práce na celém úseku zahájí trojice firem ODS-Dopravní stavby, SKANSKA a FIRESTA-Fišer rekonstrukce, stavby během dubna až května. Prozatím se dokončuje kácení okolních dřevin, po kterém bude pokračovat hloubkový pyrotechnický průzkum. V jeho první fázi našli pyrotechnici velké množství munice z druhé světové války, neboť trasa prochází územím, kde se v roce 1945 uskutečnila Ostravská operace.

Součástí modernizace silnice I/11 západním směrem až na polské hranice bude v budoucnu mimo jiné dokončení stavby obchvatu Opavy a zahájení stavby obchvatu Krnova, který má zatím problémy s výkupy pozemků. Dlouhodobě brzdí výkupy také stavbu takzvané prodloužené Rudné - části I/11, která má směrem na Ostravu navázat na dnes zahájenou stavbu.
 

  • Příprava stavby silnice autor: Jaroslav Ožana, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/758/75744.jpg
  • Základní kámen autor: Jaroslav Ožana, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/758/75745.jpg
Vydáno pod