Veselí nad Moravou – Baťův kanál, který je v současnosti využíván pouze jako turistická vodní cesta, má za sebou nejúspěšnější sezonu v novodobé historii. Podle právě zveřejněných údajů se po něm plavilo více než sedmdesát tisíc turistů. Unikátní vodní cestu, která protíná Zlínský a Jihomoravský kraj, budovali ve třicátých letech minulého století pro přepravu lignitu, nyní slouží výhradně rekreantům.
Baťův kanál ukončil úspěšnou sezonu
Začátkem prosince už žádná loď hladinu nečeří, trpělivě čekají na vytažení, údržbu a odpočinek na souši. Od půlky jara do půlky podzimu se téměř nezastavily. Turisté byli již v červenci spokojení: „Projížďka na lodi splnila naše očekávání, protože jsme strávili velmi dramatický pirátský půlden plný nebezpečí, z nichž ze všech jsme vyvázli a nakonec jsme se šťastně vrátili do domovského přístavu.“ Údaje od všech provozovatelů půjčoven a lodních linek se sešly až teď a součet překvapil i ty největší optimisty.
Třináctá plavební sezona nebyla nešťastná. „Byla zcela nejúspěšnější v celé historii Baťova kanálu do doby, kdy začal sloužit pro turistický ruch. Navštívilo a z paluby všech možných plavidel si jej prohlédlo sedmdesát tisíc návštěvníků,“ potvrdil ředitel společnosti Baťův kanál Veselí nad Moravou Vojtěch Bártek. Turistů tedy bylo o deset tisíc víc než před rokem. Důvodů bylo zřejmě víc: vlídné počasí, nově otevřená a také propagovaná přístaviště. „Je to možná i ekonomickou krizí. Lidé opouštějí dovolené někde v Karibiku a v Thajsku a spíš využívají domácích možností,“ uvedl kapitán lodi Danaj Antonín Kořínek.
Na břehu vyrůstá nový penzion, kanál má být v příštím roce bohatší o další přístaviště i cyklostezku. Všechno však tolik růžové není, lidem spjatým s unikátní vodní cestou vadí například oddalování jejího prodloužení k Hodonínu plavební komorou. Na podpis nutné česko-slovenské mezivládní dohody marně čekají bezmála dva roky.
Baťův kanál znovu symbolicky odemknou 30. dubna. Pokud ale počasí dovolí, mohly by první lodě začít jezdit i dřív.