4000 let staré pozůstatky objevili archeologové u Hulína

Hulín - Téměř čtyři tisíce let staré pozůstatky osídlení ze starší doby bronzové objevili olomoučtí archeologové při záchrannému výzkumu poblíž Hulína. Odkryli i skelety dvou lidí a několik milodarů. Archeologové tam pracují už osm let a za tu dobu objevili desítky hrobů plné vzácných nálezů. Ten poslední však považují za zcela výjimečný. Výzkum potrvá ještě asi dva až tři týdny, pak archeologové nálezy zarchivují a ošetří v laboratoři. Brzy poté si je budeme moci prohlédnout v některém z moravských muzeí.

Pozůstatky dvou lidí ležely v zásobní jámě neuvěřitelných 3600 let. Podle antropologů se s největší pravděpodobností jedná o ženu a dítě. Hlava menšího jedince totiž leží na rameni dospělého. Proč zemřeli, není jasné. „Jsou tváří k sobě, takže se nabízí hypotéza, že se jedná o matku s dítětem, což by ale bylo dobré potvrdit analýzou DNA,“ řekla k nálezům antropoložka Archeologického centra Olomouc Anna Pankowská.

V hrobě nalezli archeologové také několik vlasových ozdob z bronzu, mušle a keramiku. Pozůstatky lidí v zásobních jamách odkryli i na trase budované dálnice D-47. „Je to jev zejména pro starší dobu bronzovou poměrně často zastoupený. V okolí Hulína jsme se s ním setkali asi v padesáti případech,“ prozradil archeolog Miroslav Daňhel. Archeologové u Hulína pracovali osm let. Jejich nejvzácnějším úlovkem se stalo šest bronzových prstenů. Pod mikroskopem na nich identifikovali otisky lidských prstů a zvířecích chlupů.

Nyní v úmorném vedru archeologové pracují celé dny, aby mohli výzkum v této lokalitě co nejdříve definitivně dokončit. „Doufáme, že stihneme všechny práce dokončit do konce července,“ potvrdil Miroslav Daňhel. Veškeré nalezené poklady archeologové po ukončení práce v terénu ošetří ve svých laboratořích. Pak je vystaví v některém z moravských muzeí.

• Archeolog u nálezu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1800/179908.jpg