Tatra přežila krizi a nyní chce expandovat

Kopřivnice - Kopřivnická Tatra se pomalu dostává z krize. Přesto stále zaměstnává o polovinu méně lidí než v roce 2008. V minulém roce byla ztráta automobilky 700 milionů korun a vedení muselo podnik zastavit bance. Letos se největší tuzemský výrobce nákladních aut dostal do plusu. Podle ekonomů má Tatra šanci na trzích v Rusku. Přes Brazílii chce expandovat také do Jižní Ameriky a v průběhu letošního roku chce potom začít sériově vyrábět nákladní vozy s automatickou převodovkou.

Od ledna zaměstnává Kopřivnická Tatra o dvě stovky více lidí než v roce 2009. Ještě v dubnu ale její vedení slibovalo, že lidí zaměstná více. Nyní už ví, že to do konce roku nepůjde. „My velmi dobře známe náš objem zakázek a víme, že počet zaměstnanců, které v současné době máme, odpovídá těmto počtům,“ potvrdil generální ředitel společnosti Ronald A. Adams. „Je to škoda, vzhledem k tomu, že okresní průměr míry nezaměstnanosti je 11,28%  a v Kopřivnici je 11,55%, což je více než průměr, tak každé místo, které by Tatra obsadila, by bylo dobré,“ myslí si specialista na trh práce Miroslav Kardačinský.

Pro automobilku je ale podle jejího vedení pro tuto chvíli nejdůležitější, že se dostala z nejhoršího a čísla jejího účetnictví letos po dvou letech neskončila v mínusu. „Měli jsme čistý zisk po zdanění zhruba 60 milionů korun. Ta čísla napovídají, že se situace stabilizuje,“ věří Ronald A. Adams. „Ekonomická krize v každém případě výrazně zasáhla celý automobilový průmysl, segment těžkých nákladních vozidel pak velmi hrozivě a to propadem o více než 60 procent,“ uvedl nezávislý automobilový publicista Milan Olšanský.

Do budoucna chce Tatra nově montovat nákladní auta přímo v Rusku nebo v jiné zemi bývalého sovětského svazu. „To, že jsme vybrali Rusko, neznamená, že budeme snižovat počty zaměstnanců tady. Budeme-li montovat v zahraničí, budeme potřebovat více zaměstnanců pro výrobu komponentů tady – zejména náprav a systému jejich zavěšení,“ uklidňuje generální ředitel Ronald A. Adams. Společnost chce také expandovat na jiné trhy, třeba do Jižní Ameriky.