V Přerově se opravuje železniční nádraží

Přerov - V Přerově Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila rozsáhlou rekonstrukci a modernizaci železniční stanice. Investice si vyžádá téměř pět miliard korun. Většinu nákladů uhradí dotace z evropských fondů, uvedl náměstek pro strategii SŽDC Bohuslav Navrátil. První etapa stavby potrvá do začátku roku 2014. Přerovský železniční uzel patří k nejvýznamnějším v celém Česku.

Železniční stanicí v Přerově vlak poprvé projel v roce 1841. Od té doby se toho podle místních mnoho nezměnilo. Dráhy se tam sice snažily investovat a v minulosti přispělo například na rekonstrukci fasády výpravní budovy i město, neutěšený vzhled nástupišť a podchodu ale veškeré úsilí zhatil.

Práce na opravách železniční stanice začaly už v září 2009. Stavební firma zatím stihla zrekonstruovat přednádraží v úseku od Horní Moštěnice po Mádrův podjezd. Ten přijde na řadu letos a hned pak se dělníci pustí do úprav samotného nádraží.

Video Reportáž Evy Knajblové
video

Reportáž Evy Knajblové

„Investice je natolik rozsáhlá, že nelze vyloučit její dopady na cestující,“ uvedl Navrátil. Dodal, že kvůli rekonstrukci se budou zpožďovat vlaky a stavbu pocítí i lidé z okolí, protože na staveništi se budou pohybovat těžké stroje.

Opravy se týkají úseku od Horní Moštěnice až po ukončení železničního mostu přes řeku Bečvu v Přerově. Stavebníci v úseku upraví 25 kilometrů kolejí a zhruba 100 výhybek, vybudují nové zabezpečovací zařízení a trakční vedení a opraví železniční most. V prostoru nádraží postaví nový bezbariérový podchod k nástupištím, která se rovněž dočkají úprav.

/*json*/{"map":{"lat":49.446923509499,"lng":17.445087432861,"zoom":16,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":49.447718695931,"lng":17.444529533386,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Investice vyjde na 4,92 miliardy korun. Evropská dotace by měla zaplatit 2,92 miliardy Kč. Další část nákladů investor pokryje podle Navrátila z úvěru od Evropské investiční banky a z vlastních zdrojů. Ještě loni ale hrozilo, že ministerstvo dopravy kvůli vládním škrtům, jednu z největších investic do železnice zmrazí.

Druhá etapa modernizace začne nejdříve až po roce 2015. Její součástí by měly být opravy úseků Přerov - Prosenice a Přerov - Dluhonice.

Vizualizace rekonstrukce železničního nádraží v Přerově
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24