Bohumín bojuje o odvrácení dopravní smršti

Bohumín – Bohumínská radnice se obává mimořádně velkého převozu materiálu na stavbu dálnice v Polsku. Okrajovými částmi města má projíždět navíc sedmdesátka nákladních aut denně, a to už od května po dobu pěti měsíců. Městu se příslib takové praxe ani trochu nezamlouvá, podle dopravce zatím jiná možnost neexistuje. Kámen se na vozy bude nakládat na železničním překladišti ve Vrbici, odkud vyrazí na cestu přes Bohumín-Pudlov a Novou Ves do Dolní Lutyně. Velkým provozem na silnici budou trpět především obyvatelé domků v její blízkosti.

„Stanovisko města k tomu, aby takové množství aut projíždělo naší obcí, je odmítavé,“ říká bohumínský starosta Petr Vícha (ČSSD). Ředitel REZ servisu Jiří Zaremba ale doufá v racionální dohodu. „Ta závisí i na tom, jak to dopadne se smlouvou s polskou stranou, protože do dneška není určeno, zda se bude jezdit v květnu nebo červnu a zda se to vůbec bude vozit od nás,“ dodává Zaremba.

Podle původních plánů měl dopravce převézt po bohumínských silnicích 200 tisíc tun kamení. Poté se ale se stavbaři dohodl na převozu polovičního množství materiálu. Zástupci bohumínské radnice si stále myslí, že by bylo mnohem účinnější, kdyby firma k překladišti postavila novou silnici. Ta by totiž měla vést mimo obydlenou oblast v Pudlově. „My jsme nechali udělat projekty, ovšem nyní se to zadrhlo na tom, že není statutárně dáno, zda je možné pozemky odkoupit,“ popisuje stávající komplikace Zaremba.

Reportáž Dagmar Famfulíkové (zdroj: ČT24)

Z lomu v Jakubčovicích nad Odrou na Novojičínsku chtějí stavbaři nakoupit pro polskou dálnici celkem přes půl milionů tun kamene. Původně chtěli vše přepravovat pouze po silnicích. Údajně ale zjistili, že by auta musela jezdit každé tři minuty. Proto chtějí alespoň část materiálu přepravit po železnici. Starosta Bohumína Petr Vícha doufá, že se mu chystaný průjezd vozů naložených kamením podaří odvrátit. Připouští ale, že město k tomu příliš možností nemá.