O plánované stávce dnes informoval Moravskoslezský deník. Podle něj chtěly odbory stávkovat v Ostravě už 31. května. Protest ale odložily kvůli mezinárodním atletickým závodům Zlatá tretra. „Nechtěli jsme městu udělat mezinárodní ostudu,“ řekl listu Protivínský.
Podle něj ale zatím není jasný rozsah stávky. „Ve středu nevyjedeme. Kolik spojů a kolik linek to bude, uvidíme ve středu. Věřím, že se do stávky zapojí co nejvíce zaměstnanců. Záleží i na tom, kolik bude stávkokazů,“ podotkl šéf odborů. Podle něj zatím není jasné, jak dlouho protest potrvá, o tom prý teprve bude rozhodovat stávkový výbor. Obyvatelům města, kteří jsou na veřejné dopravě závislí, ale doporučuje, aby si důležité záležitosti raději ze středy přesunuli na jiné dny.

Reportáž Dagmar Famfulíkové
Vedení podniku chce ještě jednat
Vedení dopravního podniku chce zachovat provoz alespoň na důležitých trasách: „Pro případ, že bude stávka skutečně zahájena, vyvine vedení Dopravního podniku Ostrava maximální úsilí k zajištění městské hromadné dopravy alespoň v základním rozsahu, tedy provozu několika páteřních tramvajových linek a vybraných linek autobusové a trolejbusové dopravy.“ Konkrétní rozsah provozu oznámí dopravní podnik v pondělí 30. května.
Podle mluvčí ostravského magistrátu není na zvýšení platů, jak ho požadují odbory, v pokladně dost peněz: „Vedení města a dopravního podniku má na pondělí naplánováno další kolektivní vyjednávání, které rozhodne o situaci v dalších dnech,“ dodala Andrea Vojkovská.
Vedení dopravního podniku se chce kromě odborářů sejít i se zaměstnanci přímo na pracovištích a pokusit se jim vysvětlit postoj a možnosti zaměstnavatele ke zvýšení mezd i možné důsledky stávky. „Dopravní podnik Ostrava vnímá vyhlášení stávky za krok, který způsobí škody s dopadem nejen na společnost samotnou, ale také na cestující veřejnost, která bude vnímat stávku zaměstnanců městského dopravce negativně. Stávkou bude poškozeno dobré jméno společnosti,“ uvedlo v prohlášení vedení dopravního podniku.
Magistrát letos snížil dotace o 40 milionů
Odbory původně požadovaly růst tarifních platů o 15 procent, svůj požadavek ale postupně snížily na pět procent. „To odpovídá osmi procentům průměrné mzdy. Vedení společnosti ale stále nabízí pouze růst tarifní mzdy o 1,5 procenta. U průměrné by to byly tři procenta, což by nepokrylo ani inflaci. Navíc loni naše platy stagnovaly,“ upozornil Protivínský.
Ostravský magistrát letos dopravnímu podniku snížil dotaci o 40 milionů korun a přesně tato částky prý teď společnosti chybí k uspokojení požadavku odborářů. Kolektivní smlouvu má podnik uzavřenou až do roku 2013, teď se jedná jen o dodatku v oblasti mzdové a sociální.