Budoucnost regionální železnice ukázal veletrh Raildays

Ostrava – Železniční veletrh Czech Raildays, který dnes začal v Ostravě, představil několik novinek. Dvě z nich mají ambici v nejbližší době radikálně změnit úroveň cestování regionálními vlaky – moderní dieselová jednotka Regioshuttle a nový řídicí vůz. České veřejnosti se poprvé představila také netrakční dvoupodlažní jednotka Škoda odvozena od elektrických City Elefantů, kterou si pořídila Železniční společnost Slovensko, a především moderní elektrická lokomotiva Siemens Vectron – nástupce známého Taurusu.

Siemens Vectron může být hlavní „hvězdou“ letošního ročníku železničního veletrhu, ačkoli ne bezkonkurenční. Lokomotivy, které navazují na řadu Eurosprinter (univerzální stroje Taurus a jejich nákladní obdoba), jsou od začátku vyráběny jako čtyřsystémové vybavené zabezpečovacím zařízením ETCS, jejich výkon má dosahovat až 6,4 MW a maximální rychlost činit 200 km/h. Podobně jako nové lokomotivy Škoda nemá ani Vectron tak plynulé linie jako například Taurus, zato splňuje nejnovější bezpečnostní normy.

Premiéru si na Raildays odbyl řídicí vůz pro regionální vlaky, který objednaly České dráhy u šumperské společnosti Pars. Jezdit budou na regionálních spojích na hlavních elektrizovaných tratích v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém a Jihomoravském kraji, k vidění by měly být i na některých rychlíkových linkách. Řídicí vozy jsou v Česku zatím spíše vzácné, běžně však jezdí například v Německu a Rakousku. Při jejich zařazení není nutné v konečné stanici objíždět soupravu lokomotivou, urychlují se tak obraty a dráhy mohou zvýšit počet spojů nebo ušetřit celou soupravu. Řídicí vůz od Pars není novostavba, ale důkladná rekonstrukce osobního vozu od někdejší Vagónky Studénka. Kromě kabiny strojvedoucího dostal docela nový interiér, zásuvky na drobnou elektroniku, klimatizaci, novou toaletu s uzavřeným odpadním systémem, předsuvné dveře a elektronický informační systém. Maximální rychlost vozu se zvýšila na 140 km/h.

Dieselové jednotky Regioshuttle RS1 od Stadleru se po evropských tratích prohánějí už více než deset let, stále ale splňují nároky, které na ně zákazníci kladou. Verze pro České dráhy, kterou se zanedlouho budou vozit cestující v Libereckém kraji a na Vysočině, může zaujmout například velkým volným prostorem lemovaným sklopnými sedačkami ve velkém prostoru v nízkopodlažní části, kde v regioshuttlech většinou bývají pevné sedačky. Těch je v jednotce nakonec 51 (sklopných je 20), část z nich je vybavena sklopnými stolky. Regioshuttlu pro ČD nechybí velká nízkopodlažní část, klimatizace, prostorná toaleta ani oblíbená prosklená stanoviště strojvedoucího.

České dráhy představily také svůj zmodernizovaný vůz pro vlaky Intercity. Tento typ sice prošel zásadní rekonstrukcí už ve druhé polovině 90. let, ale „zapomnělo“ se tehdy na klimatizaci nebo uzavřený odpadní systém. Nyní do nich ČD nechaly doplnit také zásuvky nebo elektronický informační systém. Drobné displeje nahradily i obvyklé lístečky s rezervacemi u dveří do oddílů.

Škoda Transportation letos v Ostravě nekonkurovala Vectronu svou vlastní elektrickou lokomotivou, přesto měla několikeré zastoupení. Sama plzeňská firma představila zmodernizovanou elektrickou lokomotivu pro ČD Cargo. Původní jednosystémovou lokomotivu, která se v Plzni vyráběla v 80. a 90. letech minulého století, upravila Škoda na dvousystémový stroj, který tak bude moci jezdit s nákladními vlaky po celé republice.

Prostřednictvím svých dceřiných společností přivezla Škoda ještě dva exponáty – jednou dcerou je Pars se svým řídicím vozem pro ČD, druhou Škoda Vagonka s netrakční jednotkou push-pull, kterou vyrábí pro Železniční společnost Slovensko (ZSSK). Dvoupodlažní souprava vychází z elektrických jednotek City Elefant, nemá však motorovou část. ZSSK ji totiž provozuje s elektrickými lokomotivami. Oproti svému vzoru nemá tato push-pull jednotka oddíl první třídy, zato ani ve druhé třídě nechybějí zásuvky.

Po loňské premiéře malé posunovací lokomotivy poháněné stlačeným zemním plynem přivezla letos na Raildays společnost Vítkovice Doprava její větší sestru. Upravený stroj řady 714, kterou České dráhy používají k posunu i k vedení lehkých osobních vlaků, dostal dva motory Tedom 250 AV, z nichž každý poskytuje výkon asi o čtvrtinu nižší než původní naftové agregáty.

Na výstavní ploše nechyběli ani zástupce mnoha dalších firem, stejně jako loni se představila například obří šestinápravová dieselová lokomotiva Voith Maxima, tentokrát však ve své licenční verzi General, kterou vyrábí lounský Legios. Veřejnosti se představil také projekt Leo Express, který chce začít od roku 2013 konkurovat Českým drahám a Regiojetu na lince z Prahy do Ostravy a uvažuje také o provozu na některých dalších linkách včetně mezistátních.