Nová Tatra Phoenix spatřila světlo světa

Kopřivnice – Tatra Kopřivnice dnes představila na svých internetových stránkách nový model nákladního vozu Tatra Phoenix. Spolupracovala na něm s nizozemskou společností DAF Trucks N.V. Přední světový producent nákladních vozů bude dodávat Tatře kabiny a motory. Tatra předpokládá, že s vozem vstoupí do nových teritorií a získá nové zákazníky. Využít k tomu chce i dealerskou síť společnosti DAF.

„Primárně se jedná o vůz značky Tatra. Vývoj i výroba jsou naše. Od společnosti DAF nakupujeme některé komponenty,“ uvedl šéf marketingu společnosti Tatra Martin Najzr. Člen jeho týmu Jiří Kašpárek sdělil, že veřejnost dostane šanci se s novým vozem seznámit v nejbližších týdnech. „Nejprve chceme Tatru Phoenix prezentovat našim dealerům. Pro představení veřejnosti využijeme pravděpodobně některou z akcí, které se budou konat,“ řekl Kašpárek s tím, že v úvahu přichází například ostravské Dny NATO či Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. 

Nová Tatra je v terénu rychlejší

Nová Tatra se podle Kašpárka může pochlubit především modernější a prostornější kabinou ve dvou- či třímístné verzi. Zásadní inovací prošel i motor. Je vodou chlazený a dodává ho nizozemská firma PACCAR z holdingu DAF. „Objem motoru je 12,9 litru. Dosud jsme používali motory chlazené vzduchem,“ upřesnil Kašpárek s tím, že upraven byl i podvozek Tatry. „Nyní používáme vzduchové odpružení všech náprav. To přispělo ke zvýšení komfortu jízdy. Díky tomu vůz dosáhne v terénu i vyšší rychlosti,“ dodal. 

Nová Tatra Phoenix
Zdroj: ČT24/tatraphoenix.com

Podle informací zveřejněných na internetu může Tatra Phoenix dosáhnout maximální rychlosti 85 kilometrů v hodině. Přední nájezdový úhel může být až 35 stupňů. Vedení společnosti zatím nechce zveřejnit cenu, za kterou se nový vůz bude prodávat. „Určitě budeme konkurenceschopní,“ řekl k tomu pouze Kašpárek.

Obě firmy chtějí při prodeji vozů společně využívat obchodní sítě. „Vybudování tak rozsáhlé a úspěšné sítě dealerů po celé Evropě by Tatře trvalo desítky let a vyžádalo by si náklady ve výši mnoha milionů eur, a to nezmiňuji desítky nebo stovky milionů eur, kterých by bylo zapotřebí na vývoj kabiny a motoru na takové světové úrovni,“ podotkl Ronald Adams, generální ředitel společnosti Tatra.

Nový vůz Tatra, zkonstruovaný i vyrobený v Kopřivnici, se má postupně stát nejdůležitějším produktem v oblasti civilních tržních segmentů. Automobilka jej chce nabízet firmám ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu, ale i v jiných průmyslových odvětvích.

Ačkoliv Tatra ještě na nový vůz nemá žádné objednávky, už teď přijme na jeho výrobu 145 nových zaměstnanců. Což je vzhledem k tomu, že v posledních letech muselo firmu opustit na 2 tisíce lidí, první úspěch nového vozu. Zbrusu nové tatrovky by měly začít sjíždět z kopřivnické výrobní linky v září.

Harrie Schippers, prezident společnosti DAF Trucks:

„Jsme rádi, že se můžeme podílet na novém, velmi moderním vozu Tatra, neboť znamená rozšíření stávajícího portfolia výrobků o vysoce mobilní civilní vozidlo s trvalým pohonem všech kol.“


Vůz má nastavit nový standard mezi off-roady a přinést Tatře další zisky. Od začátku roku se společnosti příliš nedaří. Za šest měsíců prodala o 13 procent méně aut než za stejnou dobu loni.