Na nehodu jako ve Varšavě se připravuje Mošnov

Ostrava – Letecká nehoda na varšavském letišti inspirovala české letištní záchranáře k procvičení svých dovedností. Na ostravském letišti Leoše Janáčka společně trénovali místní hasiči s těmi ruzyňskými. Mošnovští současně „vyvětrali“ svoji techniku, která z místní jednotky činí jednu z nejlépe vybavených ve střední Evropě. Nechybějí jim tlakové vyprošťovací vaky nebo termokamery. Hasiči na ostravském letišti proto hýří sebevědomím, jsou přesvědčeni, že kdyby letadlo bez podvozku přistálo u nich, nevedla by událost k úplné dvoudenní uzavírce aeroportu.

Nouzové přistání Boeingu 767 na varšavském letišti vzbudilo velkou pozornost nejenom kvůli samotnému dosednutí bez podvozku, ale také kvůli zázemí, které měli záchranáři na varšavském letišti k dispozici. Byť cestující i posádka z havarovaného letounu vyvázli bez zranění, výsledkem mimořádné události byla i dlouhá uzavírka významného mezinárodního letiště.

Mošnovští hasiči jsou přesvědčeni, že kdyby velký boeing s nefunkčním podvozkem raději zamířil k nim, byly by následky nouzového přistání ještě mírnější. „Máme vybavení, které je ve střední Evropě výjimečné,“ podotkl velitel letištního hasičského sboru Ivan Korbelář.

Především by mohly posloužit nové vysokotlaké vyprošťovací vaky. Když hasiči vědí, jak je určitý typ letadla zkonstruován, mohou ho vakem zvednout až do čtyřmetrové výšky. Nejdražší položkou v mošnovském inventáři je hasicí letištní speciál 6x6 s hretem, který je určený pro rychlý zásah například při požáru na palubě letadla. „Můžeme najít termokamerou to místo, propíchnout trup letadla a začít hasit přímo v letadle tak, aby nedošlo k otevřenému ohni,“ shrnul Ivan Korbelář.

Novou techniku získalo letiště Leoše Janáčka v rámci projektu Stroje a zařízení hasičského záchranného sboru. „Za techniku, kterou jsme v rámci tohoto projektu čerpali, jsme zaplatili celkově 125 milionů korun – ale nikoliv letiště. Podstatnou část, tedy 92,5 procenta, jsme čerpali z evropských strukturálních fondů,“ přiblížila mluvčí letiště Michaela Kubešová náklady na pořízení nových zařízení.

Mošnovští hasiči nebudou se svým moderním vybavením škudlit, v případě potřeby je vypůjčí i dalším jednotkám. „Řada z těch prostředků by byla využitelná u nehody tramvají, která se stala ve Vřesině,“ nadhodil náměstek ředitele moravskoslezských hasičů Vladimír Vlček případ, kde by byly například vyprošťovací vaky potřeba. Velitel ruzyňských hasičů Karel Moravec dodal, že takřka žádné letiště nemá samo dost lidí a prostředků k bezproblematickému a rychlému vyprošťování letadel.

V Ostravě si budou hasiči novou techniku zkoušet ještě zítra, aby s ní co nejdřív mohli vyjet k případným nehodám.