Do Brna se vrací jeden z nejslavnějších baletů: Giselle

Brno - Proslulý romantický balet Giselle se vrací na jeviště brněnského Národního divadla. Představení proslulého tanečního díla, které právem okupuje světová jeviště od roku 1841, se ovšem neuskuteční na pódiu Janáčkova divadla, kde brněnský balet tančí, ale na scéně sousedního divadelního domu – tedy v Mahenově činohře. A bohatě zdobený interiér logicky jenom umocňuje romantický odér slavného díla, jehož premiéra se uskuteční právě dnes. V Brně připravil proslulou Giselle choreograf Robert Strajner, který tady už opřed časem vytvořil mimořádně úspěšnou inscenaci Labutího jezera.

Giselle patří k vůbec prvním romantickým baletům, jejichž éra se čítá od roku 1831. Skladatel Adolphe Charles Adam hudbu napsal o deset let později podle lidového příběhu o nevěstách, které zemřely v předvečer svatby, proměnily se ve víly a utrápily důvěřivého člověka k smrti. Příběh zaznamenal básník Heinrich Heine. Paradoxně na brněnské jeviště se Giselle protančila až v roce 1968, kdy ji zde uvedl proslulý choreograf Miroslav Kůra. Druhým a posledním zdejším nastudováním se stala inscenace Jiřího Blažka z roku 1983. Jejích neskutečných sto repríz výmluvně svědčí o divácké oblibě tohoto klasického baletu, jehož děj je rozdělený na dvě části: realistickou a snovou.

A právě postava Giselle se časem stala jednou z největších rolí klasického baletního repertoáru, po které touží snad všechny baletní hvězdy a primabaleríny. Důvod je jasný: tato taneční figura se stala naplněným snem či zkouškou talentu - technické brilance i hereckého mistrovství. V brněnské inscenaci titulní roli nastudovaly Maiko Abeová, Andrea Smejkalová a Eriko Wakizonová.

Choreograf Strajner vypravil v Brně Giselle v klasickém čistém stylu, který na tomto někdejším tanečníku, baletním mistru a pedagogovi ocenil při společné práci dokonce sám legendární Rudolf Nurejev.  Ostatně Strajnerovy kvality dokládá fakt, že tento věhlasný titul už čtyřikrát dělal v proslulé milánské La Scale. Za své umění byl jordánským králem jmenován Rytířem I. stupně Jordánského království.

A protože Strajner pracuje v tuzemsku výjimečně, bude dobré si připomenout, že tento choreograf se narodil v Krakově, studoval v Čechách, jako tanečník a později baletní mistr a pedagog působil v celé řadě divadel v Německu, Švýcarsku a Itálii. Absolvoval turné a workshopy ve Francii, USA, Brazílii, Argentině, Kolumbii, Jordánsku. Přestože se choreografií systematicky nezabývá, má na svém kontě již dvě úspěšné inscenace klasických baletů. První z nich je brněnské nastudování Čajkovského Labutího jezera z roku 1999, druhou balet Giselle v Lodži.

A s tradičním stylem choreografa koresponduje v nové brněnské baletní inscenaci také scéna. Navrhl ji Daniel Dvořák, který vycházel z jakési domácí proteplené atmosféry biedermeieru. Tradiční kostýmy jsou zase dílem Romana Šolce. A jistě bude důležité také sdělení, že do konce sezony následuje pouze šest repríz nesmrtelné Giselle.