Ministerstvo snížilo rychlost na dálnici, městu se to nelíbí

Ostrava - Zástupci ostravského magistrátu a kraje kritizují nařízení ministerstva dopravy. To rozhodlo o snížení rychlosti na ostravské části dálnice s odůvodněním, že tím přispěje k ochraně ovzduší. Podle politiků je však takový postup absurdní a řidiče naopak od jízdy po dálnici odrazuje.

Dálnice v 9 hodin ráno. Dopravní značku s rychlostí 110 km v hodině a nápisem ochrana ovzduší halí do mlhy ostravský smog. Na dohled je elektrárna, chemička, spalovna, ropné laguny, koksovna, čistírna odpadních vod. Dýmajících komínů je tak víc než aut na dálnici. „Dálnice je bohužel prázdná a podle mne se životní prostředí má řešit jinak,“ myslí si náměstek ostravského primátora Aleš Boháč. Ministerstvo dopravy však argumentuje opačně: „Chcete-li jezdit zadarmo, pak přistupte na ochranu ovzduší a respektujte snížení rychlosti.“ „V současné době je to pilotní projekt, který má za účel snížení emisí a tím i ochranu životního prostředí,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Marek Illiaš.

Reportáž Dagmar Famfulíkové (zdroj: ČT24)

Podle mnohých odborníků je ale omezení na 110 km/h z hlediska ochrany ovzduší zcela absurdní. Jenže stodesítkou snižování rychlosti nekončí. Na třech místech se jezdí pouze šedesátkou. To už není kvůli ochraně životního prostředí, ale kvůli obavám z technického stavu mostů. Řidičům je to ale jedno. Taková dálnice je neláká. Raději volí cestu hustě obydlenou částí města. „Tohle považuji za velmi špatné pro plynulost silničního provozu. Dálnice neplní funkci dálnice,“ říká náměstek hejtmana MS kraje Miroslav Novák. Samotné ministerstvo životního prostředí, které bezplatnou dálnici opakovaně prosazovalo, odmítlo smysluplnost snížené rychlosti komentovat.  Podle hygienika Jiřího Bílka je však takový postup přinejmenším sporný. „Je třeba říct, že ta silnější vozidla, která po dálnici jezdí, naopak při 130 budou mít emisní charakteristiky lepší než při 110,“ uvedl. Dopravní značky, které řidičům komplikují život, chce město vyfotit. Na ani ne desetikilometrovém úseku jich je asi 40. Fotografie pak městu poslouží jako argument při jednáních, aby se stotřicítka na dálnici vrátila.