Lékařka účtovala pojišťovně fiktivní výkony

Brno - Ojedinělým případem podvodu se zabývá brněnská policie. Vyšetřuje zubní lékařku z Brna, která vykázala minimálně u jednoho pacienta více zákroků, než skutečně provedla – hned pět zubních kazů údajně ošetřila v době, kdy byl pacient v zahraničí. Peníze od pojišťovny za tyto úkony si nechala proplatit. Tento případ není, bohužel, jediným podvodem, se kterým se zdravotní pojišťovny setkávají. Výjimečný je tím, že na nesrovnalosti upozornil sám pacient.

Pro Michala Kincla je návštěva zubního lékaře rutinou, má totiž citlivé zuby. Počet zákroků, které lékařka u jeho pojišťovny vykázala, ho přesto šokoval - 7 kazů za rok. Michal si pamatuje na dva. Na nesrovnalost přišel, když si od zdravotní pojišťovny vyžádal přehled lékařské péče, která mu byla v minulosti poskytnuta.

„Na celé situaci je pikantní především to, že v období první poloviny 2011 jsem se nacházel v zahraničí na studijním pobytu a nemohl jsem být přítomen u vykonání lékařského zákroku,“ říká Michal Kincl.

Hovoří podvedený pacient Michal Kincl (zdroj: ČT24)

Jenže zubařka si nevykázala jen opravu 5 zkažených zubů. Na konci roku 2011 vyúčtovala další dvě prohlídky. V tu chvíli už ale Michal Kincl navštěvoval jinou zubní lékařku. Na tu bývalou proto podal trestní oznámení. Jitka Farná z brněnských Husovic se hájí – nebyl v tom úmysl, ale nedůslednost zdravotní sestry. „Může dojít k tomu, že u jednoho jména je víc pacientů, a sestřička, která ty pacienty nezná, tak může vytáhnout jinou kartu,“ snaží se o vysvětlení nesrovnalostí lékařka.

Fiktivní výkazy nejsou ojedinělé

Lékařů, kteří si přivydělávají fiktivními zákroky, jsou podle zdravotních pojišťoven stovky. Jen minimum případů ale končí trestním oznámením. Většině lékařů je pouze stržena už zaplacená částka z příští platby. „Takové dokazování je velmi složité, protože i úmysl je potřeba prokázat,“ vysvětluje advokát Ludvík Ševčík.

Počty lidí, kteří využívají možnosti zdarma nahlédnout do výpisu lékařských zákroků, roste. Každý na to má právo jednou ročně. Registrovaní klienti mohou své výpisy sledovat na internetu kdykoliv.

 „V případě, že se na nás obrátí klient, který poukáže na chyby ve svém výpisu, požádáme další pacienty téhož lékaře o kontrolu svých výpisů a následně provedeme fyzickou revizi přímo v ordinaci,“ popisuje praxi ředitel VoZP v Brně Pavel Stejskal. 

A právě takovou kontrolu může v příštích týdnech očekávat i bývalá zubařka Michala Kincla. Ten je podle zástupců pojišťoven spíš výjimkou. Hlavně lidé z menších obcí mají údajně strach, že by doktora, na kterého si stěžují, mohli ještě potřebovat. A tak raději mlčí.

Vydáno pod