Na železnici zemřel chodec, třetí za tři dny

Blansko – Železniční dopravu mezi Brnem a Prahou zastavila dnes odpoledne tragická nehoda. Neopatrný chodec zahynul u Dolní Lhoty na Blanensku pod koly rychlíku. V posledních třech dnech je to už třetí člověk, který ukončil svůj život vkročením před jedoucí vlak. Podle Správy železniční dopravní cesty je to důsledek nezodpovědnosti lidí, kteří si zkracují cestu. Chce proto spolu s policií zintenzivnit kontroly a lidi přebíhající trať tam, kde nesmějí, pokutovat. Současně ale správa přiznává, že k nehodám přispívá tím, že nestaví lávky nebo podchody tam, kde jsou potřeba. Lidé proto neváhají běhat přes koleje, i když nesmějí.

Letos zatím na kolejích zahynulo 31 lidí – naposled dnes. Muž, jehož totožnost policie zatím nezná, vkročil před rychlík mířící z Brna do Prahy ve čtvrt na dvě odpoledne. Podle policejní mluvčí Ivy Šebkové vyšetřovatelé zjišťují příčinu nehody, přitom nic nenasvědčuje cizímu zavinění. Rychlíky a expresní vlaky nabraly kvůli neštěstí zpoždění v řádu desítek minut.

Od pondělí se ale stala každý den jedna smrtelná nehoda. V úterý zahynul v Roztokách u Prahy muž, který zřejmě obešel spuštěné závory a vkročil pod kola mezistátního vlaku. V pondělí zemřel další člověk na přejezdu chráněném pouze výstražnými kříži u Opatovic nad Labem. Sobotní večer se potom téměř stal osudným pro dívku, která přebíhala koleje v Břeclavi a zachytil ji projíždějící vlak. Nehodu přežila s těžkými zraněními.

Vlak je tichý, rychlý a nepřesný

Podle železničářů a odborníků ale není hlavní příčinou nehod samotné nerespektování zákona, ale spíše nerespektování zákonů fyziky. Lidé se před vstupem do kolejiště nerozhlížejí nebo si myslí, že vlak jede dostatečně pomalu.

„Člověk, který tam přijde, musí mít informaci, že je vlak nebezpečný – že ho může srazit a že ho neuslyší. Doba, za jak dlouho uslyší rychle jedoucí vlak, je mnohem kratší než třeba u automobilu,“ upozornil Václav Jirovský z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství ČVUT.

Podle mluvčího SŽDC Hally se lidé spíše než zrakem a rozumem řídí zkušeností a jízdním řádem. „Celá řada lidí, kteří se stanou obětí, je obětí přesvědčení, že už vědí, kde, co, jak a v jakou hodinu přesně jede,“ zdůraznil.