Trať na letiště za 900 milionů má kritiky

Ostrava - Železniční trať ze Studénky na mošnovské letiště má první kritiky. Stavba za 900 milionů má být českým unikátem. Letišti se ale nedaří a není jisté, koho nebo co se po ní  bude vozit. Vedení Moravskoslezského kraje ale na stavbě trvá.

Mošnovské letiště může být první v Česku, na které dojedou lidé vlakem. Rychlá a pohodlná doprava moderními vlaky může letišti získat nové zákazníky. Oponenti ale doporučují se stavbou trati vyčkat. Letiště totiž tento týden přijde o jednu z pouhých dvou pravidelných linek a už třetím rokem mu klesá počet odbavených cestujících. „Nikdo netuší, co s letištěm vlastně bude. Do letiště Mošnov se už nainvestovaly stamiliony korun bez jakéhokoli efektu,“ upozorňuje starosta obvodu Ostrava-Jih Karel Sibinský. Hejtmanství ale o odkladu této stavby nechce ani uvažovat. Argumentuje tím, že kromě cestujících budou železnici využívat k přepravě nákladu také firmy, které sídlí v průmyslové zóně hned vedle letiště. „Celé kouzlo této stavby spočívá v tom, že značná část bude profinancována z evropských peněz, které nejde použít na jiné aktivity. Když nevyužijeme ty prostředky, tak stavbu v budoucnu postavíme ztěžka,“ tvrdí náměstek hejtmana MS kraje Miroslav Novák.

„Železnice na letiště je důležitá, protože dvě třetiny cestujících tvoří rekreanti, kteří jezdí na dovolenou k moři, do teplých krajin a dostat se vlakem přímo k odbavení na let je samozřejmě pro ně velmi příjemné a důležité,“ vyjádřila se mluvčí Letiště Ostrava Michaela Kubešová.

Reportáž Dagmar Famfulíkové (zdroj: ČT24)

Železnice povede těsně kolem letiště. Má být dlouhá tři kilometry a na hlavní trať se napojí v Sedlnici nedaleko Studénky. Stavba přijde Moravskoslezský kraj na 900 milionů korun. Dalších 700 milionů do ní investuje Správa železniční dopravní cesty. 85 procent nákladů může uhradit Evropská unie. Státu se zatím ale nepodařilo získat potřebné pozemky, musel proto žádat o vyvlastnění a to dosud neskončilo. Moravskoslezský kraj už stavební povolení má. „Je možné začít stavbu i bez SŽDC, protože každá akce je samostatná, ale kraj dosud nevytendroval dodavatele stavby,“ dodal náměstek hejtmana Miroslav Novák. Pokud začne MS kraj stavět podle plánu už teď na jaře, dostanou se cestující vlakem až na letiště koncem příštího roku.