Divadlo jako sociální terapie

Dva herci, jeden kabát, jedna židle. Ona neumí používat nohy, on zase ruce. Zdá se, že se navzájem perfektně doplňují. Přesto se oba ve svých snech snaží z této reality uniknout. Říkají si My dva. Krátkou inscenaci herecká dvojice Janet Prokešová a Pavol Seriš z Divadla v karanténě ušila na míru prostředí kavárny. Od stolků lákala diváky i k tanci a neomaleně zkoumala jejich šálky, zda se v nich náhodou neukrývá zázračný nápoj.

Když nemůže divák do divadla, musí divadlo za ním. Tak zní motto nezávislého divadelního spolku V karanténě. Vznikl v roce 2003 v Kyjově původně jako ochotnické divadlo. S herci, kteří postupně odcházeli studovat na vysoké školy, však přesídlil do Brna. „Proč V karanténě? Protože témata, kterým se věnujeme, jsou většinou v karanténě – to znamená, že se o nich moc nemluví,“ vysvětlil principál divadla Petr Jan Kryštof.

V karanténě se prezentuje jako pokračovatel tradice kočovných divadel. V Kyjově již několik let pořádá divadelní pouť Mezi smrky a dříve skutečně „kočovalo“ po jihomoravských vesnicích, kde se lidé k divadlu hned tak nedostanou, aby jim divadelní zážitek zprostředkovalo přímo v jejich domácím prostředí. Před přestavením v obcích pořádalo cirkusácké průvody maškar, žongléřů a chůdařů. „Teď už na to ale nemáme tolik času, jak členové postupně zakládají vlastní rodiny,“ přiznává Kryštof, který na premiéru hry My dva v Café Laundry dorazil s několikaměsíčním miminkem v šátku na prsou. Sám je navíc v poslední době aktivní za iniciativu Brno kulturní. „Naše cíle povzbudit, aktivizovat veřejnost k diskusi, se tak z platformy divadla pomalu přesouvají jinam,“ říká Kryštof.

Svůj paradivadelní charakter si však V karanténě zachovává i nadále. Typická je pro něj interakce s diváky, kterou se snaží povzbudit je k interakci a vzájemné komunikaci. Říkají tomu sociální terapie.

Ukázka představení My dva na Brněnském lunaparku (zdroj: ČT24)

Janet Prokešová a Pavol Seriš o hře My Dva

„Máme rádi zapovězená, mluvící a inspirativní místa. Obvykle jsme označováni jako osoby, které nemají takové vlastní místo, či si jej nenajímají nebo nežijí v takovém místě u osoby důvěrně blízké, či toto místo nemohou nebo z vážných důvodů nechtějí užívat, anebo takové místo užívají protiprávně. Přicházíme, obydlujeme a opouštíme.“

Čím jsou charakteristická vaše „kavárenská“ představení?

Janet: Snažíme se respektovat prostor kavárny, jde nám o to, aby to tu kavárnu „rozžilo“. A nechceme moc používat slova, protože přeci jenom u kávy se ti lidi třeba i baví, takže spíš se snažíme udělat to divadlo tak, aby je to dobře naladilo.

Pavol: Tady na Brněnském lunaparku jsme působili už loni a udělali jsme pro něj představení, které se nazývalo „Seď, tady budeš!“ Hráli jsme tam stejně jako teď my dva a bylo to také tanečně-pantomimicko-pohybové. Hráli jsme to pak také na Divadelním světě v Brně a na Týdnu kávy. Tentokrát nás organizátoři oslovili znovu, takže jsme udělali něco na podobný styl, ale snažili jsme se to přenést trochu jakoby do filmového světa. Jsou tam televizní znělky a písničky známé z různých kultovních filmů. Převážně je to nonverbální.

Jaký příběh stojí v pozadí hry My dva?

Pavol: Bylo to o takových dvou zvláštních lidech, kteří mají na začátku nějaký handicap. Ona neuměla pořádně používat nohy, on zase ruce, takže se doplňovali tak, že jeden byl nohama a druhý rukama. A postupně každý prožívá své snové úlety mimo realitu, které jim pomohly ten handicap potom i odbourat. Všechno to gradovalo a zápletkou bylo, že jsme se snažili nalézt tajemný elixír.

Janet: Elixír, který nás osvobodí a pustí dál do světa.

Při představení tady v kavárně jste hodně chodili mezi publikum. Jakou atmosféru se tím snažíte navodit?

Pavol: Ono v divadle to není tak snadné, protože tam je to publikum jasně oddělené od pódia, zatímco když hrajeme takto v kavárně mezi lidmi, tak si říkáme, že by bylo fajn je občas také zapojit. V této hře jsme je vzali do tance. Jsme rádi, že ti lidé s námi spolupracují, že se můžeme dotýkat, že je tam takováto komunikace a ten zažitý vztah mezi performerem a divákem se tam stírá. Snažíme se to takto spojit, aby si i oni vyzkoušeli ten pocit stát před lidmi.

Janet: Jde také o setkání. Specifikum té kavárny je přijít a setkat se s dalšími návštěvníky. My se s nimi taky chceme potkat.

Kdo z vás přišel s tímto námětem?

Janet: My dva! (směje se)

Jak často spolu vy dva spolupracujete? Dá se říct, že jste už herecká, respektive autorská dvojice?

Pavol: Toto je naše druhé představení. A uvidíme, možná ještě budou nějaké další.

Kdybyste svůj styl hraní měli někam zařadit, v čem si myslíte, že jste výjimeční?

Pavol: Asi před rokem jsme si řekli, že se budeme snažit dělat něco do hudby. Máme pocit, že ta hudba a pohyb fungují v kavárně lépe než mluvené slovo, což je věc, co dělá právě většina divadel.

Pavol Seriš, Janet Prokešová, Petr Jan Kryštof
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Janet Prokešová absolvovala Divadelní fakultu brněnské JAMU. S Divadlem v karanténě spolupracovala například na hře Romeo a Julie – Kaj džas more?, kde ztvárnila postavu Julie. Působí také v divadle Šavgošč či Studiu Aldente.

Pavol Seriš pochází z Trenčína, kde působí v domácím divadle Neandrtalteatr. Studuje druhý ročník JAMU a ve spolupráci s Arnoštem Goldflamem napsal hru Chutilo vám, páni?, se kterou aktuálně vystupuje střídavě v Bratislavě, Brně, Praze a dalších městech.