Canisterapie pomáhá i ve školce

Frýdek-Místek - Mateřská a základní škola Naděje ve Frýdku-Místku využívá v rámci výuky canisterapii. Tato léčebná terapie se psy je součástí speciální pedagogické péče a pomáhá dětem zapojit se do kolektivu a lépe spolupracovat.

Pes není jen přítel člověka, je i skvělý terapeut. Léčebné služby čtyřnohých mazlíčků využívají ve Frýdku už 10 let. „Vzhledem k tomu, že tady máme děti se speciálními vzdělávacími potřebami, tak máme i ten program zaměřený na takovou speciální nabídku,“ říká vedoucí učitelka MŠ Lenka Nakládalová. A terapie přináší výsledky. Sedmiletý Vítek přišel do školky, když mu byly tři. Byl hyperaktivní, nic ho nezajímalo, nedokázal se soustředit a nekomunikoval s okolím. „Rozvíjela se u něj motorika, pozornost je lepší a také se zlepšuje ta komunikace, dokáže prostřednictvím pejska komunikovat i s námi,“ tvrdí učitelka Věra Flachsová.

„Canisterapie přináší dětem hlavně radost, uvolnění. Když mají pozitivní pocity, dokáží se lépe uvolnit a tím ta spolupráce je daleko lepší,“ myslí si i Lenka Nakládalová.

Reportáž Alexandry Přečkové (zdroj: ČT24)

Děti si se psy hrají, mazlí se s nimi. Tím, že se zvířete dotýkají, si procvičují svaly na rukou. Terapie tak funguje i jako součást rehabilitace. Aby mohl pes pomáhat, musí projít nejen základním výcvikem, ale i speciálními povahovými testy. „Důležité je zjistit, jakou reakci nám ten pejsek ukáže, jakou má povahu, zda zvládne lidi na vozíčku, lidi s různými handicapy,“ vysvětluje Helena Fejkusová z občanského sdružení Podané ruce.

Canisterapie se poprvé objevila v 70. letech ve Spojených státech a Německu. Do České republiky se dostala v roce 1996. Pomáhá nejen handicapovaným, ale i dětem v dětských domovech nebo seniorům.