S prvním májem se slavnostně otevřela přístaviště na Baťově kanálu

Strážnice - Přestože plavební sezóna na Baťově kanálu začíná už v dubnu, jeho oficiální odemykání se v několika přístavech od Otrokovic až po slovenskou Skalicu tradičně koná 1. května. Například ve Strážnici slavnostní otevření přístavu spojili s jarmarkem a ukázkou historických zemědělských strojů.

Plavební sezóna na Baťově kanálu trvá obvykle od dubna až do podzimních měsíců. V letošním roce na Baťově kanálu přibude pět nových přístavišť ve Spytihněvi, dvě ve Starém Městě u Uherského Hradiště, ve Strážnici a Sudoměřicích. 

„Turistická plavba zažívá v posledních letech v celé Evropě rozmach a my nesmíme zůstat pozadu. Baťův kanál je pro nás vzorovou ukázkou, že i v České republice má vodní turismus budoucnost,“ uvedl v tiskové zprávě šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický.

NO COMMENT: Baťův kanál (zdroj: ČT24)

Návštěvníci si mohou vypůjčit hausbót nebo malý motorový člun, který sami řídí. Proplouvají tak šedesát kilometrů dlouhou vodní cestou. Kdo preferuje spíše příjemnou odpočinkovou plavbu, může si rezervovat výlet velkou lodí s vyhlídkovou palubou a barem. Plavby se dají kombinovat s cyklistikou a návštěvou turistických cílů Slovácka a Hané.

Baťův kanál
Zdroj: ČT Brno/www.batacanal.cz

V posledních letech se zde výrazně rozvíjí také cykloturistika. Podle Centrály cestovního ruchu Východní Moravy je cyklostezka podél Baťova kanálu nejoblíbenější lokalitou pro cyklisty a bruslaře tohoto regionu. Loni se na celé trase mezi Kroměříží a Hodonínem projelo kolem půl milionu lidí.

Baťův kanál patří mezi nejvýznamnější turistická lákadla východní Moravy. Jeho délka (od Otrokovic do Skalice) je v současnosti přibližně 53 km. Některé úseky vedou řekou Moravou, jinde vede uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Celkově je splavný od Kroměříže po Hodonín, je zde ale několik „překážek“. Rozdíl výšek na této vodní cestě vyrovnává 13 zdymadel. Plavební hladina je udržována 13 jezy. Hloubka Baťova kanálu je průměrně 1,5 metru.

Vybudován byl v letech 1935–1938. Hlavním po vodě dopravovaným materiálem byl až do 60. let lignit z ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa. Lignit se dopravoval do Otrokovic, kde byl spalován pod kotli tepelné elektrárny, která zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou. 

Vydáno pod