Víte, proč se jedné z mnoha parních lokomotiv říká Mikádo, a proč druhé například Papoušek? A víte, že unikátní parní motorový vůz M 124 001 „Komarek“ jezdil v letech 1905-1926 na řekněme „domácí“ trati Louny – Libochovice? Na tyto a mnoho dalších otázek vám odpoví zajímavá výstava v Galerii U Plazíka na Peruci nedaleko Loun. V sobotu 5. května se zde shromáždila řada příznivců parních lokomotiv na výstavě dokumentárních fotografií. Ty ve svém archivu pečlivě shromažďuje lounský Parostrojní spolek Mikádo.
Výstava fotografií parních mašinek na Peruci
Návštěvníky přivítal galerista Mirek Blažek a to ve stylové železniční uniformě. Pak se slova ujal prezident spolku Radek Fyman a průvodce železničního muzea v Lužné u Rakovníka Jaroslav Pecháček. Ten poutavě vyprávěl o parních lokomotivách, dokonce prohlásil, že naše „československé“ parní lokomotivy patřily mezi nejkrásnější na světě, což ostatně také dokazuje i dnešní zájem na různých přehlídkách či výstavách. Všechny tyto lokomotivy jsou k vidění v již zmíněném muzeu v Lužné a unikátní vůz „Komarek“ opravdu stojí za vidění a i za svezení.
A chcete vědět už nyní proč se lokomotivám říká Mikádo a Papoušek? Tak Mikádo byla jedna z prvních lokomotiv s krátkým komínem a tak dostala název po tehdejším velice módním krátkém účesu. Papoušek byl zase původně vyveden v národních barvách, modré, červené a bílé. Nakonec zůstala ta dodnes známá modrá barva, ale samotní železničáři ji tenkrát pojmenovali po barevných papoušcích, kteří se začali i u nás chovat.
Ladislav Bába, Louny