Výstava fotografií parních mašinek na Peruci

Víte, proč se jedné z mnoha parních lokomotiv říká Mikádo, a proč druhé například Papoušek? A víte, že unikátní parní motorový vůz M 124 001 „Komarek“ jezdil v letech 1905-1926 na řekněme „domácí“ trati Louny – Libochovice? Na tyto a mnoho dalších otázek vám odpoví zajímavá výstava v Galerii U Plazíka na Peruci nedaleko Loun. V sobotu 5. května se zde shromáždila řada příznivců parních lokomotiv na výstavě dokumentárních fotografií. Ty ve svém archivu pečlivě shromažďuje lounský Parostrojní spolek Mikádo.

Návštěvníky přivítal galerista Mirek Blažek a to ve stylové železniční uniformě. Pak se slova ujal prezident spolku Radek Fyman a průvodce železničního muzea v Lužné u Rakovníka Jaroslav Pecháček. Ten poutavě vyprávěl o parních lokomotivách, dokonce prohlásil, že naše „československé“ parní lokomotivy patřily mezi nejkrásnější na světě, což ostatně také dokazuje i dnešní zájem na různých přehlídkách či výstavách. Všechny tyto lokomotivy jsou k vidění v již zmíněném muzeu v Lužné a unikátní vůz „Komarek“ opravdu stojí za vidění a i za svezení.

A chcete vědět už nyní proč se lokomotivám říká Mikádo a Papoušek? Tak Mikádo byla jedna z prvních lokomotiv s krátkým komínem a tak dostala název po tehdejším velice módním krátkém účesu. Papoušek byl zase původně vyveden v národních barvách, modré, červené a bílé. Nakonec zůstala ta dodnes známá modrá barva, ale samotní železničáři ji tenkrát pojmenovali po barevných papoušcích, kteří se začali i u nás chovat.

Ladislav Bába, Louny