Lidé si v Blansku nebezpečně zkracují cestu přes koleje

Blansko – Blanenské nádraží je pod drobnohledem železničářů a policistů. Lidé chodí na vlak nebezpečnou zkratkou vedoucí přes koleje místo podchodem. Jenže služební přechod slouží jen pro zaměstnance drah a nikdo jiný tudy chodit nesmí. Policisté během několika kontrol pokutovali desítky lidí.

„Byla jsem zastavena policisty kvůli tomu, že jsem přecházela koleje. Jsem maminka s kočárkem. Co mám dělat, když v podchodu nejsou ani kovové kolejničky pro kočárek?“ ptala se mladá cestující. „Město tady už dávno zaspalo, pro nás občany v tomto nic neudělalo,“ zlobil se další cestující. Kolemjdoucí jeho názoru souhlasně přikyvovali.

„V případě, že se jedná o stanici, která není vybavena bezbariérovým přístupem, tak má každý cestující právo požádat o převedení drážní personál,“ informoval mluvčí SŽDC Pavel Hala.

Anketa mezi cestujícími na blanenském nádraží (zdroj: ČT24)

Podle policistů mají častější kontroly lidem připomenout, že přebíhání kolejí přes zakázanou cestu je životně nebezpečné. „Cestující nejsou ukáznění, nevyužívají podchod tak, jak by měli. Proto je musíme pokutovat,“ hájila postup policistů mluvčí policie Iva Šebková. Bilance je podle policistů alarmující – během posledních dvou dvouhodinových kontrol téměř sto pokut.

Jenže podle cestujících je podchod hlavně v noci noční můrou. „Kdyby místo zastavování lidí ten podchod hlídali. Jen ať se tam někdo podívá, jak to tam vypadá v noci. Je to úplná hrůza, člověk se tam doslova bojí vstoupit,“ tvrdila starší žena.

Podchod na nádraží v Blansku
Zdroj: ČT24/ČT Brno

K tragédii na blanenském nádraží došlo před dvěma lety. Tehdy třiadvacetiletou ženu srazil rychlík EC Franz Schubert ve chvíli, kdy se snažila zachránit své dítě, které vběhlo na koleje. Společně přecházeli po přechodu na kolejích, který je určen pouze pro zaměstnance dráhy a  ostatní sem mají vstup zakázaný. Nedaleko něj je navíc podchod. Z řad kritiků ale tehdy zaznívala výtka, že není bezbariérový. Matky s kočárky nebo vozíčkáři jej tak stejně nemohou využít.

Člověk uslyší rychle jedoucí vlak mnohem později než auto

Podle železničářů a odborníků ale není hlavní příčinou nehod samotné nedodržování zákona, ale spíše nerespektování zákonů fyziky. Lidé se před vstupem do kolejiště nerozhlížejí, nebo si myslí, že vlak jede dostatečně pomalu.

„Člověk, který tam přijde, musí mít informaci, že je vlak nebezpečný – že ho může srazit a že ho neuslyší. Doba, za jak dlouho uslyší rychle jedoucí vlak, je mnohem kratší než třeba u automobilu,“ upozornil před časem Václav Jirovský z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství ČVUT.

Vydáno pod