V roli Elektry se představí hvězda Metropolitní opery Janice Bairdová

Brno – Po dlouhých 85 letech se do Brna vrací opera Elektra. A rovnou s hvězdným obsazením – pro titulní roli Národní divadlo v Brně získalo známou americkou sopranistku Janice Bairdovou. Charismatickou pěvkyni v této roli znají na prestižních jevištích v opeře ve Vídni, Římě nebo Curychu. V premiéře se opera divákům představí 18. května.

V hlavní roli se představí Američanka Janice Bairdová, pěvkyně s mimořádným hlasem a expresivním hereckým projevem. Profiluje se především jako wagnerovská pěvkyně, ale v repertoáru má také hlavní ženské role v operách Richarda Strausse. Vedle Elektry zpívá také Salome. 

„Janice Bairdová je podstatou celé inscenace. Tuto postavu už odehrála ve dvaceti různých inscenacích. Společně jsme hledali její 21. Elektru, nevraceli jsme se k něčemu, co už zná. Sama mi říkala, že je to dílo, kde může člověk do nekonečna hledat nové roviny a vrstvy a způsoby interpretace,“ vysvětlil režisér Rocc. Spolupráci se světoznámou umělkyní označil za přínos a ocenil její skromnost a pokoru, s jakou k roli přistoupila.

NO COMMENT: Opera Elektra na prknech Janáčkova divadla (zdroj: ČT24)

Mytické vyprávění se odehrává po skončení trojské války. Elektra spolu se svým bratrem Orestem zavraždí vlastní matku a jejího milence, aby tak pomstila násilnou smrt svého otce. „Je to klasická hra o moci. Klytaimnéstra zavraždila svého manžela, aby se udržela u moci. Elektra vraždí s pomocí svého bratra Oresta svoji matku, aby se k moci dostala. Je to bitva o přežití. Tento mytický příběh je rozhodně nadčasový,“ řekl režisér.

Příběh zpracoval na základě slavných antických předloh libretista Hugo von Hofmannsthal do podoby jednoaktové opery, která stála na počátku jeho plodné spolupráce se skladatelem Straussem. „Rozhodli se na rozdíl od antického mýtu přidat postavám psychologično a další lidské rozměry. V antické verzi jsou postavy určené svojí věštbou a jejich cesta je pevně daná. U Richarda Strausse se setkáváme s lidmi, kteří vraždí, ale jejich čin je nějak opodstatněný,“ dodal Rocc. Výsledkem je strhující hudební drama prodchnuté děsem a hrůzou z krvavého zločinu, ve kterém Strauss podle odborníků překonal i své předchozí mistrovské dílo Salome.