Švýcaři podpoří novou tramvajovou trať v Olomouci

Olomouc - Švýcaři podpoří stavbu nové tramvajové trati v Olomouci. Z programu švýcarsko-české spolupráce pošlou na Hanou dotaci ve výši 225 milionů korun. Nevyslyšeli tak stížnost olomouckého Hnutí Duha. Ekologové v ní požadovali, aby švýcarská strana celý projekt znovu posoudila s tím, že existují i jiné možnosti vedení kolejí.

Nová tramvajová trať, která bude dlouhá zhruba jeden a půl kilometru, povede od tržnice v centru města po ulici Trnkova na Nových sadech. Přípravné práce na výstavbě první části kolejiště už začaly. Aby město mohlo novou trať za tři sta sedmdesát milionů korun postavit, potřebuje dvě stě dvacet pět milionů ze švýcarských fondů. Právě na švýcarskou vládu se ale loni na podzim obrátilo olomoucké Hnutí Duha s tím, že radnice dostatečně nezvážila všechny možnosti vedení kolejiště. Odsouhlasená varianta protne podle ekologů rekreační oblast poblíž Mlýnského potoka. Navíc se negativně odrazí na provozu ve Velkomoravské ulici. „Ta schválená varianta je dvakrát dražší a o třetinu delší, než ta alternativní trasa Roosweltovou ulicí, kde by zastávka měla také větší potenciál k obsloužení více obytných domů,“ tvrdí pracovník Hnutí Duha Olomouc Miroslav Kutal.

„Všichni majitelé těchto domů by jistě protestovali proti dodatečnému zavedení tramvajové trati, protože ty domy na to nebyly stavěny,“ argumentuje náměstek primátora Ladislav Šnevajs.

Reportáž Evy Knajblové (zdroj: ČT24)

V polovině května nakonec Švýcaři dotaci pro Olomouc uvolnili. „My jsme určitě potěšeni tou zprávou. Nebudu zastírat, že jsme ji v zásadě očekávali, protože jsme byli u všech těch jednání, takže jsme věděli, že ten projekt byl od začátku vnímán z hlediska připravenosti pozitivně,“ řekl primátor Olomouce Martin Novotný. O tramvajové trati uvažuje město už půl století. Na pořad dne se znovu dostala, když soukromá společnost zbourala bývalou továrnu Milo a na jejím místě začala budovat novou čtvrť. Na stavbě kolejiště se ale firma podílet nebude. „Investor nové čtvrti Šatovka platí související infrastrukturu - a to za zhruba 400 milionů korun,“ vyjádřil se mluvčí projektu Šatovka Juraj Aláč. Tramvaje by na novou trať měly vyjet v roce 2014.