Architekti načrtli budoucnost Brna po odsunu nádraží

Brno – Architekti začali jihomoravské metropoli rýsovat rozvoj jedné z klíčových lokalit města. Zanedbané či nevyužívané parcely v okolí současného hlavního nádraží či tržnice Malá Amerika se měly začít proměňovat v moderní a lukrativní prostory, v první fází bez ohledu na případný odsun železničního uzlu. Ambice architektů teď ale narazily na odpor Správy železniční a dopravní cesty.

„Naším cílem je vytvořit novou zástavbu, která by sloužila veřejnosti a cestujícím. Umožnila by tak komfortní nástup na železniční, autobusovou i městskou dopravu. V první fázi se zaměřujeme na 5. a 6. nástupiště a na lokalitu Malé Ameriky,“ popsala manažerka společnosti Brno New Station Development Taťána Čtvrtníčková. Koncepce počítá například s tím, že by se současné autobusové nádraží u hotelu Grand přesunulo právě k tržnici Malá Amerika. 

Brno New Station Development, zkratkou BNSD, má od Českých drah pronajaté pozemky stávajícího hlavního nádraží a to na 40 let a s předkupním právem.

V koncepci se ale architekti potýkali s mnohem větší plochou. „To územní de facto zabírá prostor od viaduktu u řeky Svratky až po palác Morava. Naše úvahy o území se odvíjí v několika stavebních celcích, přičemž v zadání je přesunutá poloha hlavního nádraží. Současně je hledání nové náplně v blízkosti historického centra možné promýšlet už teď. Většina z uvažovaných parcel je volná a nevyužívaná. Poslední fází je pak využití staré budovy nádraží po odsunu železničního uzlu,“ popsal architekt a spoluautor koncepce Ivan Wahla.

„Přemýšlí se o tom, že by se autobusy od Grandu přesunuly před Malou Ameriku. Tím pádem by se zkrátily dojezdové doby dálkových autobusů, které by taky nezatěžovaly Nádražní třídu a ulici Benešovu. To místo má velké kouzlo – jsme úplně v centru a zároveň jsme v zemi nikoho. Budova Malé Ameriky je velmi romantická a malebná. Může nabídnout nové možnosti využití jako restaurace, lofty nebo butiky.“

architekt Ivan Wahla

Území se v podstatě dotýká původních hradeb města. Architekti by chtěli navázat na stavitele z 19. století a dokončit takzvanou Ringstrasse neboli okružní třídu. „Naskýtá se nám možnost pokračovat v dotvoření tohoto městského prstence. Ideálem je propojit zelený prstenec městských parků i v jižní části u řeky. To místo je prostorově bohaté a máme za úkol spíš to, aby se důstojnost budoucích budov aspoň trochu přiblížila kvalitě budov z 19. století, které na okružní třídě stavěli tehdejší prestižní vídeňští architekti,“ uvedl Wahla.

  • Průhled z Masarykovy ulice - vlevo staré nádraží, vpravo pošta zdroj: Atelier RAW http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3718/371729.jpg
  • Park na místě bývalého kolejiště zdroj: Atelier RAW http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3718/371720.jpg
  • Za bývalou nádražní budovou vznikne park zdroj: Atelier RAW http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3718/371723.jpg
  • Nová podoba nástupišť MHD před nádražní budovou zdroj: Atelier RAW http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3718/371728.jpg
  • Architekti hledají pro Brno novou tvář zdroj: Atelier RAW http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3718/371727.jpg
  • Jižní centrum chtějí architekti oživit zdroj: Atelier RAW http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3718/371725.jpg
  • Plánovaná zástavba v okolí staré nádražní budovy zdroj: Atelier RAW http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3718/371722.jpg
  • Park na místě bývalého kolejiště zdroj: Atelier RAW http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3718/371721.jpg

Plány zastavil nesouhlas SŽDC 

„Teď jsme ve fázi, jak říkám, čtvrtého výstřelu, tedy už druhého vrácení na start. Letos v únoru nás svým rozhodnutím Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) vrátila zpět na začátek. Byla zamítnuta naše koncepční studie a na SŽDC chtějí, abychom ji začali zpracovávat znova nebo ji pozastavili. Nedokážou nám ale aktuálně říct, které budovy chtějí používat, abychom se jim mohli přizpůsobit,“ stěžovala si Čtvrtníčková. Mluvčí SŽDC České televizi žádnou konkrétní odpověď neposkytl.

O koncepci hovoří náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) (zdroj: ČT24)

Město je s návrhem v podstatě spokojeno 

„Základní teze k prostoru kolem stávajícího nádraží po výstavbě nádraží nového je, že musí být dodržena územně-plánovací dokumentace. Ta hovoří zejména o pásu zeleně, který půjde po trase stávajícího kolejiště a bude spojovat nové nádraží s budovou nádraží nynějšího,“ řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS). Podle něj vypadá předložená koncepce na první pohled dobře. „Chápu to jako ideový návrh. Některé konkrétní detaily možná ve stávajícím nákresu přesně neodpovídají územně-plánovací dokumentaci, ale to jsou věci, se kterými se dá ještě pracovat. Mám za to, že v hrubých rysech koncepce odpovídá záměrům města,“ potvrdil Kotzian. 

Na otázku, jak to vypadá se samotným odsunem brněnského nádraží, odpovídá Kotzian relativně optimisticky. Magistrát se chystá už potřetí požádat o územní souhlas a náměstek doufá, že tentokrát už město tolik potřebné potvrzení získá.  „Pokud to vyjde, mohlo by se začít se stavbou kolem roku 2018. A zatím nevím o žádné skutečnosti, která by bránila financování nového nádraží z operačního programu pro dopravu,“ uzavřel Kotzian.