Registr vozidel po odstávce zkolaboval. Na úřadech čekaly stovky lidí

Brno – Ani po deseti dnech čekání řidiči stále nemohou přihlašovat nebo odhlašovat svoje auto. Nový systém, který měl dnes být spuštěn, totiž ráno zkolaboval. Zatím se ho stále nepodařilo zprovoznit. Jen v Brně čekaly stovky lidí dlouhé hodiny marně. Zhruba od 14. hodin systém funguje v nouzovém režimu.

Lidé, kteří chtěli třeba jen změnit svoje údaje na registru vozidel, měli dnes smůlu. Ačkoliv měl být nový systém uveden do provozu dnes ráno, registr zkolaboval. „Systém spadl na národní úrovni, takže čekáme na to, až bude obnoven. Informovali jsme řidiče o tom, že systém má problémy, a rozdali jsme jim pořadní lístky. Ty budou v případě potřeby platit i v následujících dnech,“ řekl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Svůj lístek si v Brně dopoledne vzalo 250 lidí.

Reakce čekajících řidičů (zdroj: ČT24)

Dodavateli systému společnosti ATS- Telcom ministr dopravy Pavel Dobeš nařídil, aby do dnešních 18:00 uvedla důvody, proč k výpadku systému došlo. Zároveň se ministr omluvil úředníkům i občanům, kterým dnešní výpadek registru způsobil potíže.

Podle zástupce ATS-Telcom Martina Tůmy zatím společnost považuje za příčinu závady přerušení komunikace mezi databázovými servery a datovým úložištěm, což následně přerostlo v kolaps celého systému. Zhruba od 14:00 je podle Tůmy systém spuštěný v nouzovém režimu, který je ale pomalejší.

Mluvčí Ministerstva dopravy Jakub Žižka

„Problém by se měl týkat technické infrastruktury. Na straně provozovatele problém intenzivně řešíme. Jakmile bude odstraněn, budeme o tom informovat.“

Pro aplikaci je ale k dispozici záložní systém, který se také nerozběhl, což kritizují odborníci. „Je to omluvitelné technickou chybou, ale není omluvitelné, že ihned nenaběhne záložní systém. Možností je, že se tady prostě vybere hodně peněz na nějaký projekt, ale pak se na tom trochu ušetří. Vypadá to, že někdo dostatečně neotestoval server. Všechny tyto operace lze dopředu připravit,“ reagoval internetový konzultant Libor Nováček.

Od nového systému si Ministerstvo dopravy slibuje větší efektivitu a bezpečnost, zároveň má přinést i několik novinek. Umožní převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele i registraci značek na přání. Bude navíc propojený nejen s ostatními registry, ale i s registry v ostatních zemích Evropské unie, jak požaduje unijní legislativa.

Registr by měl také být jednodušší a efektivnější v použití pro úředníky na přepážkách. Školeními od začátku června prošlo na 330 lidí z celkových 1 400, kteří se evidencí vozidel zabývají. Každé z 206 míst, kde se vozidla evidují, tak má alespoň jednoho proškoleného úředníka.

Ostrou verzi jsme nezkoušeli, připomínkovali jsme jen školicí, řekl mluvčí Brna

Jenže i školení a testování systému mělo své nedostatky. „Všechny úřady dávaly své připomínky k nové verzi. Zkoušeli jsme stále školicí verzi s tím, že máme informaci o tom, že ostrá verze bude ještě o něco modifikovanější,“ podotkl Žára. Ostrá verze se podle něj má například ovládat myší, což může vést k tomu, že úředníci budou při obsluze systému pomalejší.

Nový registr, inspirovaný centrálním registrem řidičů, bude integrován na Ministerstvu dopravy, které bude jeho správcem i provozovatelem. Registr je vytvořen tak, aby mohl pružně reagovat na změny v zákoně o základních registrech i o provozu na pozemních komunikacích. Náklady činily 47 milionů Kč za tvorbu počítačové aplikace a za nákup výpočetní techniky. Během prvního týdne v červenci se podle náměstka ministra dopravy Ivo Tomana převedlo z evidence Ministerstva vnitra 14,5 milionu záznamů o 7,5 milionech aktivních vozidel, která jezdí po českých silnicích.

Vydáno pod