Brno zadalo novou studii o parkování, opozice to kritizuje

Brno - Dvakrát z ostudy kabát kvůli jednomu případu. Vizitka, kterou se teď může v uvozovkách pochlubit vedení brněnského magistrátu. Loni v říjnu skončilo fiaskem výběrové řízení na firmu, která vymyslí, jak nejlépe zorganizovat parkování ve městě. Stejnou zakázku teď Brno přidělilo městské společnosti Brněnské komunikace za výrazně vyšší cenu.

Na začátku stál těžko uvěřitelný omyl úředníků – špatně spočítali výsledky, takže výběrové řízení místo nejlevnější nabídky vyhrála ta nejdražší. „Výpočet probíhal formou tabulky v programu excel a vzorce v této tabulce byly chybně nastaveny,“ objasnil loni chybu 1. náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS).

Vedení magistrátu jakoby se nepoučilo, přestože loni vybralo omylem nejdražší nabídku a výběrové řízení proto zrušilo, stejnou částku nakonec stejně zaplatí. Systém parkování má dát dohromady městská firma Brněnské komunikace. Ve smlouvě na zakázku ale stojí částka 3 miliony 547 tisíc, což je o jeden a čtvrt milionu více, než nabízela nejlevnější a vítězná nabídka ze zrušeného tendru.

„Představili jsme tuto cenu a nabídku městu, město ji akceptovalo,“ říká mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová. Po tlaku na snížení ceny tak není ani památky. Město si podle náměstka Kotziana rádo připlatí za kvalitu. Levnější nabídky ze zrušeného tendru nepovažuje za dostatečně dobré. Všechny firmy, které se loni výběrového řízení zúčastnily, musely splnit tvrdé podmínky právě na odbornost a zkušenost. To kritizuje opoziční zastupitel Martin Ander (SZ): „Nemůžou firmy nechat účastnit se v tom výběrovém řízení a říct, že to je v pořádku, a potom argumentovat tím, že vlastně ony by to nebyly schopny udělat kvalitně. To zkrátka nejde.“

Opozice zakázku kritizuje

„V době, kdy město kvůli nedostatku financí škrtá příspěvky divadlům a knihovnám je zbytečné předražení studie skandálem, ten milion korun z rozpočtu města by šlo jistě využít mnohem lépe,“ říká k tomu zastupitel za Stranu zelených Martin Ander. „Navíc nechápu, proč příslušný náměstek s řešením strategie parkování tři čtvrtě roku otálel, když zadání studie bylo hotové a nic se na něm za tu dobu nezměnilo. Urgentní stav parkování radní řeší nejen zbytečně draze, ale i pomalu.“

Opozice teď bude chtít doložit, že i Brněnské komunikace splnily přísné podmínky – například, že mají tým odborníků a za sebou dvě velké zakázky na parkování za poslední 3 roky, tak jako firmy, které se zúčastnily loňského výběrového řízení.