Máme ho vyměnit? Ptal se brněnský dopravní podnik cestujících

Brno - Devadesát procent brněnských tramvají jezdí s poškrábanými či poleptanými skly, výměna jen jednoho z nich přitom vyjde v průměru na 5 tisíc korun. Dopravní podnik tedy položil cestujícím jednoduchou otázku: „Máme ho vyměnit?“ Téměř tři čtvrtiny lidí řekly ne. Poškrábaná skla proto zatím ve vozech zůstanou. Na některé dopravní podnik umístí barevné reklamní fólie, které svérázné umění ulice alespoň překryjí.

„Bohužel nemáme dostatek finančních prostředků na neustálé výměny a hlavně pak nás trápí marnost, když jeden den okno vyměníte a druhý den je opět poškozeno,“ stěžuje si ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. To poškození není klasické graffiti, se kterým se dá aktivně bojovat, když ho přes noc umyjete a tím vlastně vandaly vychováváte,„ nezavrhuje zcela “teorii rozbitého okna" Miloš Havránek.

V loňském roce vynaložil Dopravní podnik města Brna na odstranění následků vandalismu téměř pět milionů korun. Cena jednoho nového skla se pohybuje od pěti do čtyřiceti tisíc korun podle typu okna a vozu.

Mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová (zdroj: ČT24)

Kromě přelepování poničených skel chce dopravní podnik přijít s další novinkou. V rámci preventivních opatření chce v boji proti vandalismu stále častěji využívat i kamer, umístěných přímo ve vozech. Většina poškození interiérů vozů, ke kterým dochází, se totiž odehrává v zadních částech souprav, které nemá řidič tramvaje pod kontrolou.

Teorie rozbitého okna

Teorie politologa Jamese Q. Wilsona a kriminologa George Killinga říká, že zločinnost může být výsledkem součtu menších zločinů a prostředí, v němž člověk žije. Tedy když žijete někde, kde jsou posprejované zdi a rozbitá okna, máte pocit, že se o vás nikdo nezajímá a vaše všímavost k tomu, co se kolem vás děje, klesá. Poté si člověk řekne: To okno už stejně bylo rozbité, tak proč bych si odtamtud něco nevzal. Navíc je každému jedno, co dělám.

Krokem k řešení problému kriminality je podle amerického sociálního psychologa Philipa G. Zimbarda zlepšení prostředí k životu v problémových oblastech. To znamená, že by se měla zasklít rozbitá okna, přemalovat posprejované zdi, uklidit vraky aut, atd.

Zdroj: Wikipedie.cz

Podobné zkušenosti s vandaly mají i v jiných městech

„S projevy vandalismu se setkáváme a stojí nás to velké peníze. Mnohé zásahy vandalů jsou nevratné. Musíme proto v některých případech přistoupit i k výměně celých dílů,“ potvrdil České televizi ředitel Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice Josef Kocháň.

„Poškození skel diamantem nebo leptající fixou patří k nejčastějším problémům s vandaly, se kterými se setkáváme. V našich vozech je poškozena asi polovina všech skel, měníme je jednou za 4 - 5 let,“ řekla mluvčí olomouckého dopravce Magdalena Kopřivová.

V Praze způsobili vandalové jen na metru škodu za více než 12 miliónů korun. „Skla vlakových souprav se mění pouze v případě jejich rozbití,“ uvedla Aneta Řehková z pražského dopravního podniku.