Pět měsíců marného čekání. V silnici u Šardic zůstává propadlina

Šardice (Kyjovsko) – Už pět měsíců nemohou řidiči ze Šardic na Kyjovsku a z okolních obcí používat silnici, která vede do Mistřína. Část vozovky se na konci března propadla do uzavřené hornické štoly. Kvůli administrativním průtahům se stále ještě nezačalo s opravami, i když peníze jsou už připravené. Trvá to neuvěřitelně dlouho, shodují se obyvatelé obce i místní podnikatelé.

Čtyři metry hluboký kráter v silnici, která spojuje Šardice s Mistřínem, straší místní už pět měsíců. Propadlina je sice provizorně zasypaná, se slibovanými opravami se ale ještě vůbec nezačalo. Řidiči osobních aut, sanitky a autobusy mohou jezdit po provizorně položených panelech vedoucích podél silnice, nákladní auta tudy ale nesmí. Téměř třicet kilometrů dlouhá objížďka přes Mutěnice dělá celou tu dobu vrásky na čele především šardickým podnikatelům.

Hovoří obchodní ředitelka vinařství ze Šardic Dana Tušlová (zdroj: ČT24)

Ve vinařské firmě Neoklas Šardice škody kvůli uzavřené silnici přesáhly sto tisíc korun. „Když se silnice propadla, tak jsme zrovna začali přistavovat novou budovu. Třicetikilometrová objížďka nám zvedla náklady u stavebních firem o sto tisíc korun. Peníze navíc platíme také za dovoz lahví,“ vypočítala neplánované náklady obchodní ředitelka Dana Tušlová. Lahve vozí nákladní auto do vinařství dvakrát týdně, každá cesta je stojí o 800 korun víc.

„Blíží se vinobraní a jen pomyšlení, že situace zůstane pořád nevyřešená, nás děsí. Vůbec si neumíme představit, že by traktory jezdily třeba desetkrát denně po té objížďce,“ dodala Tušlová. Se stejnými problémy se potýkají všechny místní firmy.

Celé Šardice jsou překvapené kvůli tomu, že ani po tak dlouhé době ještě silnice není opravená. „Čekali jsme, že náprava bude rychlejší. Ale na druhou stranu chápeme, že to není standardní propadlina,“ tvrdila starostka obce Blažena Galiová (nez. za ČSSD).

Netrpělivost místních krotí také technik Ivan Tichý ze společnosti Diamo, které šachty patří. Podle něj se nic neděje jen zdánlivě. „Od konce března probíhaly průzkumy, vrty, vypracování projektů. Už jsme měli i vypsané výběrové řízení, které se ale nakonec zrušilo. V pondělí jsme ukončili nové výběrové řízení. Pokud se nikdo neodvolá, tak by se snad koncem srpna mohlo začít opravovat,“ popsal Tichý.

No comment: Propadlá silnice (zdroj: ČT24)

Vrty i průzkum georadarem už na konci dubna potvrdily, že za propadem vozovky stojí hornická činnost. „Samotná šachta ale porušená není, alespoň to neukázaly záběry z kamery. Může být porušená někde jinde, kde jsme to neviděli, nebo může problém za ostěním,“ řekl Tichý.

Důlní šachta byla v místě pod propadlou silnicí vyhloubena v roce 1962, o třicet let později zasypána. V místě propadu je dvanáctimetrové nadloží. Podobné případy nejsou v oblasti bývalé těžební činnosti ničím výjimečným. „Vlastně už od ukončení těžby zaznamenáváme drobné problémy, třeba lokální propadliny na polích,“ řekl před časem Ivo Tichý.

Propadnutí silnice není až tak výjimečný jev

Březen 2012 – V Praze 4 se silnice propadla pod zaparkovaným autem. Dva a půl metru pod úroveň silnice se propadla kvůli podmáčení. Kousek od propadliny byl výkop, který zatopil noční déšť. Auto z jámy o rozměrech tři krát pět metrů vyprošťovali hasiči.

Prosinec 2011 – Ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku se silnice propadla kvůli prasklému vodovodnímu potrubí umístěnému nad jedním ze sklepů. Voda narušila klenbu sklepu a ten se následně propadl. Do jámy v Horní ulici sjelo osobní auto, ale nikdo se při nehodě nezranil. Propadnutá silnice navíc narušila statiku blízkého domu.

Červen 2011 – I v Kutné Hoře způsobila propadnutí silnice voda. Ten den několikrát pršelo a voda podemlela silnici. Na ní v tu chvíli stál zaparkovaný Ford Transit, jenž se sesunul do čtyřmetrové hloubky. Podle odborníků dutina existovala delší dobu, ale navenek zůstávala skrytá.

Červen 2010 – Nová silnice mezi Žďárem nad Sázavou a Ždírcem nad Doubravou se propadla pouhý den před svým otevřením. Zprvu nikdo nevěděl proč, později se zjistilo, že pod silnicí jsou staré důlní šachty z poloviny 19. století.

Vydáno pod