Čeští vývojáři dobývají svět. Vytvořili aplikaci o Mezinárodní vesmírné stanici

Brno – Jejich kreativní nápady v oboru 3D vizualizací slaví velký úspěch. Díky mladým vývojářům z firmy Corinth si majitelé chytrých telefonů a tabletů mohou zblízka prohlédnout Mezinárodní vesmírnou stanici. Výslednou aplikací okouzlili laiky i odborníky. Na svém kontě mají i řadu dalších unikátů.

Prohlédnout si Mezinárodní vesmírnou stanici a vyzkoušet si pohyb ve volném vesmírném prostoru jako skutečný kosmonaut. Díky nové aplikaci vývojářské firmy Corinth pro chytré telefony a tablety se jím může stát každý. Pochvalné reakce uživatelů na sebe nenechaly dlouho čekat. „Pán, který se podepsal jako pilot NASA, nám k aplikaci napsal komentář, že aplikaci přímo miluje. Hlavně tu část, kde je možné pohybovat se ve volném prostoru a ovládat kosmické křeslo. Dokonce nám napsal, že ta aplikace je lepší, než jakou si vyvinula NASA sama pro sebe,“ popsal úspěch šéf zakázkového oddělení Alexandr Sláma.

Deseti vývojářům trvala tvorba vesmírné aplikace celý rok. „Začíná se, jako když člověk staví model v reálu. Nejprve se udělá kostra, ta se potáhne povrchem, který by měl odpovídat realitě. Předmět se musí pohybovat v reálném prostředí, mít reálné osvícení. Technický talent je určitě potřeba, ale důležitější je trefit správný druh materiálu, nasvícení. To už je opravdu umělecká práce. Člověk pro to musí mít cit a vizuální cítění jako malíř,“ vysvětlil vývojář Vojtěch Mikulenka.

Po celou dobu vývoje aplikace komunikovali přímo s NASA. „Tím, že nejsme odborníci a zaměstnanci NASA, tak máme kreativnější přístup. Napadlo nás to pojmout tak, jak by to lidi, kteří v NASA denně pracují, nenapadlo. Ale nic jsme si nedomýšleli – je to věrohodné, 3D model je převzatý od NASA,“ řekl Sláma.

Šéf zakázkového oddělení Alexandr Sláma o aplikaci ISS (zdroj: ČT24)

Šéf zakázkového oddělení Alexandr Sláma

„Má to cíl a účel - vzdělávání. Hledáme cestu, jak pojmout téma složitější na vysvětlení a zprostředkovat ho širokým zájemcům tak, aby je to ponaučovalo, ale i bavilo. Na tomhle si to zkoušíme a odezvy jsou dobré. Snad jdeme dobrou cestou.“

Poprvé, i když jen v tabletech, spatřil díky modelářům světlo světa letoun inženýra Viléma Žurovce. Plány na letadlo vytvořil na sklonku 20. let, ale sestrojit už je nestihl. Po dlouhých osmdesáti letech se ztracené plány našly u soukromého sběratele a vývojáři se mohli pustit do virtuální rekonstrukce. „Tady grafici museli hodně používat představivost, protože se dochoval pouze výkres. Úzce jsme spolupracovali s odborníky z novojičínského muzea. Ti nám přesně řekli, jak v té době letadla vypadala, jaké byly materiály,“ dodal Mikulenka.

„Oblast virtuálních rekonstrukcí je relativně nové téma. Dokážeme názorně ukázat něco, co existovalo dávno, takže dnes už to není možné vidět, nebo to neexistovalo nikdy,“ popsal Sláma. Na svém kontě v tomto oboru mají talentovaní vývojáři také archeologické modely – vizualizaci sloupové síně krále Raneferefa nebo usedlosti z doby halštatské.

Největší úspěch slaví s interaktivní aplikací, jež umí nechat 3D modely doslova vystoupit z papíru. S tímto projektem se vývojáři dostali mezi pět nejlepších na celosvětové soutěži architektonických vizualizací.

Ukázka práce mladých vývojářů z firmy Corinth Investment: