Trucktrialové posádky bořily v Kunštátě fyzikální zákony

Kunštát – Speciálně upravení těžkotonážní krasavci se představili v pískovně u Kunštátu, kde se jel čtvrtý závod Mistrovství České republiky v trucktrialu. Stovky diváků viděly pořádné pískové rallye, při kterém nechyběly vyrovnané adrenalinové jízdy ani pořádné karamboly.

Adrenalin, rachot motorů a extrémní pískový terén plný několikametrových srázů – takovými atributy se už třetím rokem pyšní domácí mistrovský závod v Kunštátě. Ten v roce 2010 nahradil v trucktrialovém seriálu jen pár kilometrů vzdálené Drnovice a jezdci této změny rozhodně nelitují. Závodníci několikatunových kolosů naopak hodnotí Kunštát jako jednu z nejoblíbenějších závodních lokalit. „Padáme tu do měkkého, protože podložím je písek, tím pádem se ani auto tolik nezničí. Občas jsou vidět nějaké kameny, ale všechny pády, co jsem tu zažil, byly opravdu do měkkého,“ vidí jako hlavní výhodu jihomoravského podniku jezdec královské kategorie S5 Milan Melichar, jenž letos zajel nejlepší jízdu v Mohelnici.

Cílem adrenalinového sportu, který nezná hranice a boří fyzikální zákony, je předvést takovou jízdu, při které není důležitá rychlost, ale zručnost a přesnost. Raději pořádný kotrmelec než narazit do branek. „Strategii máme vždy vymyšlenou už při příjezdu do sekce, ale jakmile vjedete na horkou půdu, rázem se všechno změní. Neprojedete zrovna branku tak, jak jste si představoval, a musíte okamžitě improvizovat,“ vylíčil taktickou pestrost soutěžních jízd závodních Libor Šprunc.

Rozhovor s Bronislavem Ševčíkem (zdroj: ČT24)

Letos se na start několika sekcí postavilo osmadvacet těžkotonážních speciálů, které soutěžily v šesti různých kategoriích – od těch nejmenších vozů až po prototypy. I ostříleným borcům dal ale extrémní terén pískovny zabrat a na trati nechyběly diváky tolik vítané karamboly. Takzvaně na budku se obrátilo hned několik posádek, problémy měly především vysokonápravová iveca. „Pro diváky je to jedna z nejatraktivnějších tratí v seriálu, protože vše se děje v centru pískovny. Trucktrial je především o řidičském umění než o přednostech vozů,“ popsala ředitelka mistrovských závodů Jana Fickertová. Předvést mezi brankami co nejvhodnější strategii znesnadňovaly závodníkům i tropické teploty, kdy teplota v neklimatizovaných kabinách stoupala vysoko přes čtyřicet stupňů.

  • „Zebra“ manželů Melicharových patří mezi diváky kvůli svému outfitu k nejoblíbenějším zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388285.jpg
  • Nejvyrovnanější boje zuří v královské kubatuře S5 zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388282.jpg
  • V trucktrialu jde především o zručnost a přesnost zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388284.jpg
  • Manželé Melicharovi zajeli se svou „zebrou“ v Kunštátě třetí místo zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388283.jpg
  • Posádka ve složení Ševčík - Vašut předvedla nejpřesnější jízdu zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388276.jpg
  • Duo Bronislav Ševčík - Oldřich Vašut v Kunštátě poprvé v letošním ročníku zlomili prokletí druhých míst zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388275.jpg
  • V kategorii V3S soutěží především valašské posádky zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388274.jpg
  • V3S letos premiérově jezdí vlastní kategorii zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388273.jpg
  • V Kunštátě soutěžilo osmadvacet trucktrialových posádek zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3883/388272.jpg

Doslova moravský boj letos zuří především mezi jezdci sedlající Pragy V3S, které premiérově jezdí vlastní kategorii. Nejlepší zručnost a milimetrovou přesnost mezi brankami předvedlo na jihomoravském písku valašské duo Bronislav Ševčík – Oldřich Vašut. 765 trestný bodů jim poprvé v sezóně zajistilo vítězství, a tak ke dvěma stříbrným jízdám z Milovic a Mohelnice přidali v Kunštátě první zlatou. „Nejtěžší jsou vždy ty branky postavené ve svahu. Pokud totiž pod sebou máte nějakých pět metrů propast, tak se už jede dost na hraně. Záleží na tom, jak se to uveze. Výhodou je určitě nestartovat jako první, abychom měli možnost vidět ty závodníky před námi,“ řekl řidič zlaté posádky Ševčík, který bere trucktrial především jako odpočinek. Roman Zeť a Jiří Jurečka tentokrát s brankami v sekcích dost bojovali a nasbírali dokonce dvojnásobný počet bodů než Vašut se Ševčíkem, na druhé místo jim to ale stačilo.

Rozhovor s Milanem Melicharem (zdroj: ČT24)

Nejvyrovnanější adrenalinové jízdy ale diváci letos sledují v královské třídě S5. V Kunštátě ovládli sekce s náskokem sto bodů Radek Svoboda a Kamil Seifert. Mezi diváky to ale svým zebřím outfitem jasně vyhrála osmikolová tatra manželů Melicharových, která ve čtvrtém závodě sezóny posbírala 1 805 trestných bodů, a ve výsledkové listině jí nakonec patřilo třetí místo. „Nejtěžší pro nás v některých sekcích bylo couvání kolem mlíka, které nesmíme přesáhnout ani kouskem auta – třeba zrcátkem, protože jinak by nás vypískali a skončili bychom,“ vysvětlila jednu z komplikací navigátorka bronzové posádky Vlaďka Melicharová.

Celkové vítěze letošního seriálu republikového trucktrialu ale kunštátský závod ještě neurčil. Vítězné vavříny se tak budou rozdávat po odjetí dvou posledních podniků.