Loď Danaj by měla Baťův kanál brázdit dál

Strážnice – Spor mezi Veselím nad Moravou a Strážnicí o výletní loď Danaj je, zdá se, u konce. Obě radnice se shodly, že upřednostní místního provozovatele na úkor vyšší prodejní ceny. Veterán Baťova kanálu tak zřejmě sveze turisty i v příští sezóně.

Loď Danaj dnes vyplula na svoji poslední pravidelnou plavbu v této sezóně, do podzimu už bude jezdit jen na objednání. Zastupitelé Strážnice se ale báli, aby nedojezdila definitivně. I když se sami rozhodli zastaralý symbol znovuzrození Baťova kanálu prodat, nechtěli, aby loď koupil majitel odjinud, který by ji mohl odvézt. Pravděpodobně proto nedají na doporučení Komise cestovního ruchu, aby loď prodali ve veřejné dražbě. Mnohem raději by za jejího majitele viděli sdružení Baťův kanál. 

Po 12 letech ve službě bude loď potřebovat kompletní opravu. Její pravděpodobní budoucí majitelé už mají plány rekonstrukce. „Nejasné majetkoprávní vztahy bránily vyřízení dotací na opravy, které budou v řádech milionů korun. Díky dohodě mezi Veselím a Strážnicí teď už budeme moci shánět finanční prostředky. Máme i připravenou dokumentaci pro rekonstrukci,“ vysvětlil za sdružení Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Vojtěch Bártek ze sdružení Baťův kanál (zdroj: ČT24)

Narážel přitom na spory dvou obcí, které se nemohly shodnout, komu loď patří a jakým dílem. Do jednání mezi sdružením a městem Strážnice loni nečekaně vstoupilo sousední Veselí nad Moravou. S dokumenty, podle kterých je spoluvlastníkem Danaje, a s jasným vzkazem do Strážnice – z prodeje chceme taky něco mít. Jednoduchá obchodní smlouva měla najednou tři strany a jednání se protáhla o několik měsíců. Podle informací České televize se už obě města na podmínkách dohodla. Do říjnového jednání strážnických zastupitelů je ale nechtějí komentovat.

Odhadce cenu lodi stanovil na necelý milion, Danaj ale bude potřebovat několikanásobně větší injekci, aby stačila lodním konkurentkám z Hodonína a Spytihněvi. „Jestli bude už příští rok zrekonstruovaná, to nelze říct, ale v případě mírného optimismu by mohla být první fáze rekonstrukce hotová,“ uvedl Bártek. 

Danaj byla první loď postavená v Česku po dlouhých 25 letech. S podobnou prací tehdy nikdo neměl zkušenosti, a tak loď spíš než osobní připomíná remorkér s nástavbou. „Je symbolem obnovy a rozvoje cestovního ruchu na Baťově kanálu. Dřív tu jezdily jen malé čluny, tohle byla první loď konstruovaná pro 60 osob. Dnes je její kapacita navýšena na 105,“ upřesnil Bártek.

  • Danaj vozí výletníky už 12 let autor: Filip Zdražil, zdroj: ČT Brno
  • Původní kapacita byla 60 osob autor: Filip Zdražil, zdroj: ČT Brno
Vydáno pod