Železnice slaví, parní lokomotivy se sjely do Brna

Brno – Třetí ročník tzv. Národního dne železnice je tady. Po sérii regionálních slavností mohou příznivci kolejí a především páry nad nimi vyrazit do Brna, kam se už sjel zlatý fond středoevropské železniční historie. Kromě československých parních rychlíkových „Šlechtičen“, motorového vozu „Modrý šíp“ nebo moderních souprav Regioshark a Regiopanter je k vidění i rakouská rychlíková lokomotiva z roku 1911. Mnoho historických lokomotiv se postaví i do čela zvláštních vlaků, které budou křižovat okolím Brna.

Den železnice, který se po Olomouci a Děčíně tentokrát koná v Brně, má hned dvě „pódia“. Jedním z nich je oblast u historické výpravní budovy, kde je připravena výstava přibližující historii i současnost českých železnic, druhým tratě jižní Moravy – tahy na Břeclav, Slavkov, Moravský Krumlov a Adamov, kam se během dne vydají historické parní a motorové vlaky.

Letošní Národní den železnice je zejména přehlídkou rychlíkových a expresních skvostů všech období. Samotný počátek 20. století zastupuje lokomotiva 310.23 Rakouských spolkových drah z roku 1911 – provozní sourozenec „Hrbouna“ známého z dopravní haly Národního technického muzea. Meziválečnou éru reprezentuje zejména motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“, kterým se vozili cestující v prvních československých motorových rychlících ve druhé polovině 30. let. Za poválečné velké lokomotivy jsou v Brně k vidění všechny tři provozní „Šlechtičny“ – stroje 475.101, 475.179 a 475.196. Modernější období potom zastupují motorový vůz M262.018 – typ známý jako „Kredenc“, který začínal jako nástupce „Modrých šípů“ (a dalších) na motorových rychlících, aby jeho modernizované verze završily provoz v roce 2010 na regionálních spojích na Jesenicku – skříňové motorové lokomotivy řad T478.1 „Bardotka“, T478.3 a 4 „Brejlovec“, průkopnice dálkové dopravy v elektrické trakci E499.0 „Bobina“ i jednotka řady 680 Pendolino. Nechybějí ale ani představitelé lokálek, jako jsou parní lokomotivy 423.009 a 433.001 nebo motorový vůz „Hurvínek“ řady M131.1. Třešničkou na dortu jsou potom těžké šestinápravové nákladní motorové lokomotivy T678.0012 „Pomeranč“, T679.1529 „Sergej“ a T669.1172 „Čmelák“.

K prohlédnutí budou také salonní vozy prezidentů Masaryka a také Husáka, vůz první třídy z 50. let známý jako „Papírák“, po úterní nehodě naopak budou chybět historické služební vozy přestavené na tzv. kinematovlak. České dráhy na dnu železnice představí také nejnovější přírůstky své flotily – jednotky řad 650 Regiopanter, 844 Regioshark či lokomotivu řady 380.

Komu nepostačí vystavené železniční skvosty, může se vydat k trati pozorovat některý ze zvláštních vlaků nebo se dokonce jedním z nich svézt. Nejprve přijedou do Brna mimořádné protokolární spoje z Jihlavy a Prahy, z nichž na jednom pojede souprava vozů ze 60. let a motorová lokomotiva „Bardotka“, na druhém jednotka Pendolino. Potom už se rozjedou vlaky výchozí z Brna. V jejich čele se postupně vystřídá většina exponátů dne železnice.

Přehlídka historických lokomotiv v Brně (zdroj: ČT24)

ZVLÁŠTNÍ VLAKY NA DEN ŽELEZNICE

s rakouskou rychlíkovou parní lokomotivou 310.23:

  • Brno (11:30) – Břeclav a zpět

s čs univerzálními parními lokomotivami řady 475.1:

  • Brno (10:20, 13:00) – Moravský Krumlov a zpět
  • Brno (15:10) – Slavkov u Brna a zpět

s čs parními lokomotivami pro místní dráhy řady 423.0/433.0:

  • Brno (10:50) – Pohořelice a zpět
  • Brno (14:14) – Adamov a zpět
  • Brno (15:31) – Střelice a zpět

s čs rychlíkovými motorovými vozy řad M274.0 a M262.0:

  • Brno (8:30) – Moravský Krumlov a zpět
  • Brno (10:35) – Slavkov u Brna a zpět
  • Brno (15:30) – Pohořelice a zpět

odjezdy zvláštních vlaků z Brna (hl. n.): 8:30, 9:57, 10:20, 10:35, 10:50, 11:30, 13:00, 14:14, 15:10, 15:30, 15:31

Parní lokomotivy a historické motorové vozy budou po jižní Moravě jezdit ještě v neděli. Výstava na hlavním nádraží však skončí již v sobotu odpoledne.