České dráhy nasazují nový expres na Prahu. ČT jej otestovala

Brno, Praha – České dráhy dnes nasadily do provozu nový rychlík. Takzvaný D1 Express bude vozit cestující na trase mezi Prahou a Brnem a je prezentován jako náhradní řešení pro lidi, kteří by podle železničářů kvůli opravám nejstarší české dálnice raději chtěli přesedlat právě na železnici. První vlak vyjel dnes ve čtvrt na sedm z Brna. Česká televize se rozhodla udělat test výhod a nevýhod cestování novým vlakem, autobusem a vlastním autem, a nabídnout tak alternativu všem cestujícím.

Celkem dopravce chystá dva páry spojů denně, dopoledne (v 6:15 a 7:15) pojedou vlaky z Brna do Prahy a odpoledne (v 17:03 a 18:03) v opačném směru. Původně České dráhy očekávaly, že provoz expresů začne společně s opravami dálnice. Ty ale byly nakonec odloženy na jaro. Dráhy ve vlacích, které by trasu mezi oběma metropolemi měly urazit bez jediné zastávky za 2 hodiny a 42 minut, slibují řadu služeb, které donedávna nebyly zdaleka samozřejmostí. Jde například o bezdrátový internet, který dopravce od července ve zkušebním provozu spustil zatím jen v pendolinech, dále se s ním cestující mohou setkat v nově zařazovaných vozidlech RegioPanther a RegioShark na regionálních tratích.

Kromě wi-fi internetu, který dopravce ve vlacích spustí během podzimu a který bude dostupný jen v některých soupravách D1 Expressu, slibují České dráhy ve vlaku klimatizaci, elektrické zásuvky ve všech vozech nebo bistro. Ve vlacích D1 Expressu budou cestujícím k dispozici i nové oddíly. Ti, kdo nechtějí být rušeni telefonováním a hlasitým hovorem, mohou cestovat v takzvaném tichém oddíle. Dámský oddíl bude zase pro lepší pocit cestujících žen umístěný v blízkosti vlakového personálu. Celkově bude pět vozů vlaku tvořeno třemi vozy druhé třídy, z nichž budou 2 velkoprostorové a jeden s kupé, vůz první třídy a bistrovůz.

Vagony, které se přesouvají na rychlíky Praha–Plzeň–Cheb, používali například cestující v neúspěšných D1 Expresech
Zdroj: ČTK

Cena obyčejné jízdenky mezi Prahou a Brnem vyjde na 210 korun, což je shodná akční cena, za kterou od loňského října mezi oběma městy jezdí dálkové spoje severní trasou přes Pardubice a Českou Třebovou. Trasa přes Čáslav, Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou, která je jen o dva kilometry delší, vyjde na 333 korun. Jízdenky je možné koupit přes e-shop Českých drah i na nádražích, při nákupu přes internet ale cestující získají zdarma místenku.
„Poslední rok zaznamenáváme velký nárůst cestujících. Je to asi způsobeno komplikacemi na D1 – nejdůležitější dopravní tepně mezi těmito městy – a my na to reagujeme právě posílením spojení ještě předtím, než začne oprava D1, protože věříme, že i zimní období je pro řidiče složité,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Jsou dráhy schopné konkurovat autům a autobusům? Testujeme

Pro porovnání toho, co nabízí D1 Express Českých drah, se vydali na stejnou cestu směrem z Brna do Prahy tři redaktorky a tři kameramani České televize. Jejich osobní zkušenosti byly různé. Dá se ale zjednodušeně řečeno říct, že vlak zvítězil v komfortu a v ceně, pokud si zakoupíte jízdenku do nižší třídy. Auto zase v rychlosti, jakou se dostanete na místo určení. Autobus je pak v ceně i rychlosti na stříbrné příčce.

Cesta vlakem byla velmi pohodlná. Barbora Lukšová ale cestovala 2 hodiny a 42 minut, což je delší cesta, než jakou nabízí například Euro City. „Komfort byl opravdu velký,“ potvrdila Barbora Lukšová, která dnes vyjížděla z vlakového nádraží v 6:15. Cestovala druhou třídou a zaplatila 175 korun. Ocenila dostatek místa na nohy, na odložení věcí i možnost se během cesty projít. Navíc je tu speciálně pro ženy, které nerady jezdí v přítomnosti cizích mužů, samostatný vagón," dodala Lukšová. Spolu s ní využilo nový spoj 100 dalších cestujících, s čímž jsou dráhy maximálně spokojeny. Vlak má totiž kapacitu 300 míst a zástupci Českých drah věří, že se časem zcela zaplní.

Vlakem

Nový rychlík D1 Express doplní stávající spoje na trase mezi Prahou a Brnem. Dráhy vypraví každý den dva vlaky do metropole a zpět. Vlak pojede bez zastavení a od prosince by měl být v Praze už za 2 hodiny a 35 minut. Dráhy lákají cestující i na větší komfort, nový vlak nabídne bistro, v 1. třídě nápoj a denní tisk zdarma, oddíl pro cestující s dětmi do 10 let, tichý vůz pro nerušenou relaxaci i oddíl pro cestující s omezenou schopností pohybu a orientace. Vlak je klimatizovaný a cestující v něm najdou i zásuvky pro napájení notebooků, během podzimu by mělo přibýt i wi-fi připojení. Nespornou výhodou vlaku je, že se jej netýkají kolony na dálnici D1.

Před cestou: jízdenku je možné zakoupit po internetu, v automatu a samozřejmě v nádražní hale

Délka cesty: 2 hodiny 42 minut

Cena: 175 korun ve druhé třídě

Komfort: velmi vysoký

Autobusem Student Agency se jede sice o něco méně komfortně než vlakem, Hedvika Dědková však ocenila servis personálu autobusu. „Noviny a teplý nápoj doplňuje obrazovka u každého sedadla s možností zvolit si, čím si zrovna chcete krátit čas. Na výběr je hudba, filmy i seriály,“ popsala. Autobus jezdí v obou směrech trasy z Brna do Prahy šedesátkrát denně po půlhodině. Nevýhodou je podle Hedviky jízda po povrchu dálnice, která z člověka, s nadsázkou řečeno, vytřese duši. „Nebylo by špatné, kdyby měly autobusy lepší odpružení,“ podotkla redaktorka.

Autobusem

Na trase mezi Prahou a jihomoravskou metropolí jezdí hned několik autobusových společností. Nejznámější z nich jsou zřejmě žluté autobusy Student Agency. Na jejich palubě obslouží cestující stevard, lidé dostanou nápoj a denní tisk zdarma a čas mohou strávit sledováním filmu, poslechem rádia nebo lze využít wi-fi připojení k surfování po internetu. V závislosti na zvoleném dopravci a ceně jízdenky se pak tento komfort liší. Cesta většině dopravců trvá zhruba 2 a půl hodiny

Před cestou: možnost zakoupit jízdenku v prodejně nedaleko nástupiště, přes internet rezervovat podle zobrazených volných míst. Lze taky zakoupit kreditovou jízdenku, na níž má cestující dostatečný obnos finančních prostředků.

Délka cesty: 2 hodiny 26 minut

Cena: 210 Kč (dospělý cestující, jednosměrná jízdenka na ÚAN Florenc se společností Student Agency)

Komfort: servis vysoký, jízda nepříjemná

Nejrychleji se z Brna do Prahy dostala osádka auta. Cestu ujela za 2 hodiny a 10 minut. To však mnohdy nebývá samozřejmostí. „Měli jsme zřejmě štěstí, protože jsme se tentokrát nedostali do kolony, v opačném směru z Prahy do Brna jsme kolem několika kolon projeli,“ popsala cestu členka třetího štábu Barbora Telferová. Největší výhodou je podle ní naprostá svoboda, naprostou nevýhodou, pokud jede člověk sám, je cena. Pohonné hmoty vyšly na 470 korun.

Auto

Výhodou jízdy vlastním autem je bezesporu fakt, že je řidič pánem svého času, a může si tudíž kdykoliv a kdekoliv podle potřeby zastavit. Vzhledem k technickému stavu dálnice D1 lze ale jízdu, byť vlastním voze, jen stěží označit za příjemný zážitek. Řidiče navíc od příštího roku spolu s rekonstrukcí dálnice čekají dopravní komplikace a stání v kolonách. 

Před cestou: Nákup pohonných hmot

Délka cesty: 2 hodiny 10 minut

Cena: 470 korun

Komfort: osobní pohodlí soukromého cestování, jízda po dálnici méně příjemná

Nejlevněji do Prahy? Pěšky. Pokud nespěcháte

Ač je to možná neuvěřitelné, jsou i tací, kteří zdolávají vzdálenost mezi dvěma největšími městy po svých. Dobrovolně, a dokonce opakovaně. Netradiční závod, kde se cení hlavně to, že člověk celou vzdálenost ujde, nadšenci zatím uspořádali dvakrát. Výchozí bod - Václavské náměstí v Praze, cíl - brněnské náměstí Svobody. Trasu vedoucí přes Ledeč nad Sázavou, Havlíčkův Brod a Velké Meziříčí se závodníkům podařilo zdolat za čtyři dny.

„Bylo to hodně náročné, řada lidí to vzdala. Není to až těžké pro ty, kteří chodí nebo sportují. Mě bolely nohy, protože jsem měl nové boty, které mě ještě trochu tlačily na Achillově šlaše. Jinak to celkem šlo,“ popsal cestu Jiří Dědeček. Dodal, že ani na chvíli neuvažoval nad tím, že do Brna raději dojede autobusem. „Mám docela závodního ducha, takže bych to nikdy nevzdal,“ dodal.

Vzpomínky Jiřího Dědečka na pěší pochod z Prahy do Brna (zdroj: ČT24)