Olomoucké nádraží čeká velká rekonstrukce

Olomouc - Ještě letos by měla začít generální rekonstrukce olomouckého vlakového nádraží. Přijít by měla na tři miliardy korun. Z 83 procent ji uhradí Evropská unie. Samotná přestavba skončí tedy na podzim 2015. Do té doby se musí cestující připravit na komplikace kvůli stavebním pracím.

Oprýskané zdi, zrezivělé sloupy, všudypřítomná špína – olomoucké hlavní nádraží viditelně chátrá. Přestává sloužit i po technické stránce. Přestavbou tak projde vše od železničních pražců až po světelné tabule a osvětlení. Přibude přes čtyři sta metrů protihlukových stěn i jedno nástupiště. Odbavovací kapacita nádraží se tak zvýší o 14 procent. „Dojde ke zrychlení přestupů. Zároveň vlaky budou nádražím projíždět, vjíždět do něj vyšší rychlostí, takže se zkrátí cestovní doba úseku Olomouc - Praha,“ tvrdí náměstek generálního ředitele SŽDC Petr Šlegr. Největší proměnou projde podchod pod kolejištěm, již dlouhé roky není dobrou vizitkou Olomouce. Navíc je v dezolátním stavu. Z původního tunelu nezůstane ani rámová konstrukce. V době stavby tak bude cestujícím sloužit hlavně hodolanský podchod. Pro rekonstrukci železničního uzlu je také důležité přebudování tzv. myší díry a chválkovického podjezdu. Olomouc je součástí kombinované dopravy na trase Le Havre - Lvov. Po modernizaci se tak propojí už zrekonstruované úseky, které na nádraží navazují. Právě teď probíhá výběrové řízení na zhotovitele. Vítěz by měl být znám do konce října.

Reportáž Moniky Bezuchové (zdroj: ČT24)