Dražší rozjezdy

Dopravní podnik města Brna navrhuje zavést poplatek za noční spoje, tedy v Brně originálně zvané „rozjezdy“. Netýká se to všech. Bez doplatku budou nočním městem smět jezdit od konečné ke konečné držitelé nezlevněných předplacených jízdenek, rozuměj šalinkaret.

Občan se bouří, nová sazba se mu zdá asociální, nespravedlivá a bůhví co ještě. Přitom zavedení „příplatku“ za noční MHD je jedna z rozumných věcí, která tu už měla být dávno. Neexistuje důvod, aby město (skrze svůj dopravní podnik) dotovalo rozvoz návštěvníků barů a restaurací. Aby mi bylo rozuměno, nemám nic proti návštěvníkům náleven a restaurací všeho druhu, sám k nim patřím, ale dotační subvence pro tyhle jízdy je absurdní.

Příplatky jsou běžné v metropolích okolo nás. Noční jízdu má zpoplatněnou Bratislava, ale setkat se s ní mohl i návštěvník Vratislavi během letošního fotbalového Eura. Dokonce tam jezdí přes den jakési autobusové rychlíky, tedy běžná městská doprava, ale zastavující jen na vybraných zastávkách, se kterou se do centra, anebo z něj, dostanete rychleji, a to logicky za příplatek.

Proti zavedení poplatku budou pochopitelně nejvíce brojit studenti, protože senioři a další skupiny, které mají zlevněný předplacený kupón, večer raději nikam nechodí. Zlevněná jízdenka pro studenty během dne má smysl, večer si musí připlatit v hospodě i autobuse. Za mých mladých let jsme chodívali temným Brnem pěšky. Byla to romantika a čekat hodinu na rozjezd se nikomu nechtělo.

Je správné, že se dopravní podnik pokouší být podnikavější než doposud. Nelze se mu divit, když si chce do svého rozpočtu ukrojit z koláče městského zábavního byznysu. Takže, žádná falešná hra na solidaritu, jezdit v noci za příplatek je rozumné a pro dotaci nočních spojů není důvod.