Kotzian: Noční jízdné v Brně alespoň zatím zůstane při starém

Brno - Studenti v Brně dnes opět vyšli do ulic – tentokrát kvůli chystanému zdražení jízdného v takzvaných nočních rozjezdech. Vedení města však pobouřeným cestujícím vzkázalo, že ceny alespoň prozatím zůstanou stejné. Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana (ODS) byl návrh příliš komplikovaný. Magistrát s dopravním podnikem nyní hledají alternativní řešení. Zatím nemají zcela jasno ani v tom, zda taková úprava bude skutečně nezbytná.

Návrh vzešel z jednání mezi magistrátem a dopravním podnikem (DPMB). V budoucnu by si podle něj držitelé zlevněných předplatních jízdenek při nočních jízdách museli dokoupit ještě další lístek za 19 korun. Stejně tak by už nestačila pouze jednoduchá denní jízdenka.

„Podnět byl předložen dopravní komisi a v současné době je takříkajíc u ledu,“ vyjádřil se dnes Kotzian.

Zvažovaná změna, o které jako první informovala Česká televize, vyvolala v posledních dnech obrovskou vlnu nevole. Pod petici se podepsalo už přes osm a půl tisíce lidí. K protestnímu pochodu se dnes v centru Brna sešly asi čtyři desítky mladých lidí.

Studenti v Brně protestovali proti zdražení nočního jízdného
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Kotzian však důrazně popřel, že by ze zdražení nočního jízdného sešlo kvůli jakékoliv iniciativě. Důvodem podle něj jsou spíše nedostatky v návrhu. „V mnoha ohledech byl příliš komplikovaný. Momentálně se zabýváme alternativními řešeními,“ uvedl.

Pochod odpůrců zdražování nočního jízdného v Brně (zdroj: ČT24)

„Po konzultacích s odborem dopravy brněnského magistrátu jsme dospěli k závěru, že začít vybírat od cestujících peníze na doplatkovou jízdenku zatím není technologicky možné. Zřejmě by to zdržovalo při odbavování cestujících v nočních spojích,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS) o návrhu zdražení jízdného (zdroj: ČT24)

Konečné rozhodnutí však zůstává na městě. „Jediné, co nyní mohu říct, je to, že k 1. lednu 2013 určitě k žádné takové změně nedojde. Možná se ukáže, že daná úprava nakonec nebude nutná,“ dodal. 

Šetření je nevyhnutelné

Hledání řešení, co s chybějícími penězi v rozpočtu dopravce, se ale magistrát rozhodně nevyhne. „Nutnost uspořit asi 50 milionů ročně stále trvá. Je možné, že mimo změny v tarifu bude třeba přistoupit i k jiným způsobům šetření,“ uvedl Kotzian. Kromě zdražování jízdného magistrát uvažuje také o změnách ve vnitřní organizaci dopravního podniku nebo například o omezení provozu některých spojů.

Vzpoura na Facebooku

Na sociální síti Facebook vnikla stránka s názvem Zachraňme rozjezdy. Autoři uvádějí, že odmítají, aby i držitelé „šalinkaret“ museli platit za každé svezení rozjezdem. Na stránce je odkaz i na petici.

Nový nápad vedení města Brna uživatele sociálních sítí značně rozezlil. Na zmíněných stránkách za záchranu rozjezdů i na facebookových stránkách ČT Brno se objevily například následující komentáře:

„Já jen doufám, že je to hloupý žert.“

„Se zbláznili? Už tak stačí, že skoro každý čtvrtrok zdražují šalinkartu!“

„Jestli tohle projde, tak si myslím, že by to chtělo malou studentskou defenestraci.“

 „Proč rovnou nezruší celou MHD, když to nevynáší? Vždyť můžeme chodit pěšky.“