Na Břeclavsku se budou vyrábět obdoby starých anglických roadsterů

Tvrdonice (Břeclavsko) - Již brzy se po českých a moravských silnicích mohou začít prohánět vozy, které jakoby z oka vypadly britským roadstrům ze čtyřicátých let. Pod kapotou ale budou mít moderní motory z dílny BMW a v „rodném listě“ potom jihomoravské Tvrdonice.

Sériově vyrábět se v Tvrdonicích budou zatím tři typy vozidel. „Je to tříkolka Streamer a auta Carlos a Stanley. Do budoucna chceme přidat další tři druhy sportovních vozů,“ představuje výrobu Mirka Vlková z firmy Thunderbolt. 

Zatímco auta, které typově vycházejí z anglických roadsterů ze čtyřicátých let, ale pod kapotou skrývají moderní a silné motory značky BMW, jsou zatím ve fázi prototypů, loni už firma v jiné továrně vyrobila a poté prodala třicítku motorových tříkolek. Tedy vozidel, která proslavili třeba veteráni z Vietnamské války, kteří kvůli zraněním nemohli znovu osedlat motocykl, ale touhy po větru ve vlasech se vzdát nechtěli.

V továrně by mohlo pracovat až sto lidí

„Stejný počet jako tříkolek bychom v budoucnu rádi prodali i aut,“ vykresluje plány Vlková, dcera majitele továrny. Ta by ve Tvrdonicích měla být zkolaudována do dvou měsíců. Nyní v ní pracuje dvacet zaměstnanců, ale projektovaná je na sto. „Počítáme samozřejmě hlavně s lidmi z regionu,“ upřesňuje Vlková.

Poněkud jiné už to asi bude se zákazníky, kteří by si měli stroje značky Thunderbolt kupovat. „Homologace máme pro celou Evropskou unii, takže rozhodně necílíme jen na Čechy a Moravany,“ podotkla Vlková s tím, že cílem je, aby se vlastní investice do továrny časem vrátila.

Mirka Vlková z firmy Thunderbolt hovoří o nové továrně (zdroj: ČT24)

Podle šéfredaktora časopisu Auto7 Jana Blažka k tomu budou potřeba právě zákazníci ze zahraničí. Na trhu to ale Thunderbolt jednoduché mít nebude. „Výroba takovýchto automobilů je omezenější, ale v Evropě se mu věnuje celá řada výrobců,“ myslí si Blažek. Podle něj je cestou přijít s něčím novým. „U moravského výrobce by to mohla být například zručnost při zpracování nebo nižší cena,“ dodává. Klíčové tak budou zakázky z ciziny. 

Jedna firma již v Česku roadstery vyrábí. Loni jedenáct kusů

Byznys, do kterého se firma Thunderbolt pouští, není v České republice úplně nový. Od roku 1991 repektive 1997 na trhu působí firma, která se také zabývá výrobou modelů odkazující na britské roadstry. Je jí Kaipan, který stejně jako Thunderbolt nesídlí v žádném velkém průmyslovém centru, ale v bývalé továrně na obalovou techniku v tříapůltisícové jizerskohorské Smržovce. 

  • Tvrdonický Thunderbolt se specializuje na výrobu aut bez střechy zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4565/456488.jpg
  • Továrna v Tvrdonicích na Břeclavsku zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4565/456489.jpg
  • Továrna na výrobu roadsterů v Tvrdonicích na Břeclavsku zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4565/456486.jpg
  • Konkurencí tvrdonickému Thunderbirdu bude automobilka Kaipan. (Na snímku Kaipan 15 na pražské Autoshow) autor: Jaroslav Fiala, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/465/46440.jpg

Také Kaipan má několik modelů, ty jsou si ale vzhledově podobnější než modely Thunderboldu. Kromě některých znaků karoserie se liší hlavně technickými paramery. Zatímco dříve si braly Kaipany hodně ze Škody Favorit, včetně motoru, novější vůz s označením Kaipan 57 již má motor z Octavie o objemu 1,8 litru a výkonu 110 kilowatt. Kaipan prodává jak kompletní hotové vozy, tak i takzvané stavebnice. Ty jsou sice levnější, ale zákazníka s jejich sestavením čeká poměrně hodně práce. Před několika dny smržovská automobilka vystavovala své vozy i na brněnském autosalonu.

Jak (ne)velký je tento podtyp autoprůmyslu v České republice, nejlépe ilustrují oficiální statistiky o vyrobených autech. Ty na první pohled vykazují pro Kaipan fantastické výsledky. Firma o sobě může tvrdit, že je českou čtyřkou ve výrobě osobních automobilů. Před ní jsou pouze giganti Škoda Auto, TPCA a Huyndai. Za ní už ale nikdo, osobní vozy totiž v Česku vyrábějí pouze čtyři firmy.

Výroba osobních aut v ČR (Zdroj: SAP)

Zajímavé je také to, že zatímco celý český autoprůmysl mezi lety 2011 a 2012 klesl podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) o 1,73 %, Kaipan zaznamenal ve výrobě nárůst o 267 %. Při bližším pohledu je ale tento ekonomický zázrak objasněn. Zatímco výroba nadnárodních firem se pohybuje ve statisících kusů, produkce Kaipanů vzrostla ze tří aut vyrobených v roce 2011 na loňských jedenáct. Za svou historii ale i Kaipan pamatuje roky, kdy vyráběl víc. V roce 2010 to například bylo 54 kusů. Produkce Kaipanu se tak pohybuje v rozmezí, do kterého cílí i tvrdonický Thunderbolt.